Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Indikatorn för exponeringsnivån har slocknat på 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Bananafroggyboy

Aktiv medlem
Ja, som rubriken lyder, mätaren för exponeringsnivån inne i kameran har slocknat. Jag kan inte se skalan, men däremot strecket som visar var exponeringen ligger med aktuella inställningar. Så just nu måste jag ta några olika exponeringar av varje bild för att ligga på säkra sidan och det gör ju att det blir en jäkla massa fotande i onödan... Kameran är en Canon EOSD 40D.

Är det någon som varit med om liknande? Dyrt att reparera? Min garanti har nämligen gått ut.

/Christopher

Om du trycker på INFO två gånger ser du samma information på displayen på baksidan.
Det visas också alltid i displayen på ovansidan.
Men du får ju ta ögat från sökaren, förstås.

http://www.ko.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=125

Citat från sidan (konsumentverket):

"Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början".

Din 40D är ju inte mer än 3 år i alla fall, garanterat. Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar