Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Indexed colors?

Produkter
(logga in för att koppla)

Montenegro

Aktiv medlem
Jag har letat runt på Google, men hittar inte riktigt något bra svar, så jag tänkte höra om det var någon som vet vad "Indexed color" står för i PS (kan hittas under Mode->Indexed Color i PS7)? När jag applicerade det på en vanlig färgbild, så ändrades alla skuggor och bilden blev jätte grovkornig - är det något att använda för tryck eller liknande?

Tacksam för svar!
/Charlotte - nyfiken i en strut

Det betyder att man inte lagrar riktig färginformation för varje pixel, utan väljer ut ett antal färger (oftast 256) som är representativa för bilden och bara lagrar färgnumret för varje bildpunkt. Lite "paint by numbers" för datorer, alltså. För diagram och annat som bara innehåller ett begränsat antal färger kan det funka bra, men för foton blir det ofta kasst (som du såg!). Fördelen är alltså att det tar bra mycket mindre plats än att lagra "riktig" färginformation.

För inte så länge sedan var det rätt vanligt att grafikkorten i datorerna hade så lite bildminne att alla bilder måste göras om till "indexed colour" innan de kunde visas.

Tack så mycket för ditt svar, Ture! Nu förstår jag precis vad det är till för (man undrar om det är några som faktiskt använder sig av den funktionen?) - om man inte frågar får man aldrig veta :)

klang skrev:
...(man undrar om det är några som faktiskt använder sig av den funktionen?)..
mipert tittar sig runt i klassrummet och räcker blygt upp en hand.

För en del effekter där jag vill ha kontroll över vilken färg som ingår i en pixelillustration. Klassikern är när man skapar eldsflammor.

webdesigners använder sig ofta av gif och indexed colors. blir lätta bildfiler då, som går snabbt att ladda ner.
men det gäller webgrafik. inte foton.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto