Annons

Inbyggda kortläsare i bärbara datorer, hastighet ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik H

Aktiv medlem
Det börjar ju dyka upp bärbara datorer med inbyggda minneskortläsare.

T.ex den här:

Acer 1454 Lci

Någon som vet hastigheten på dom eller hur dom är kopplade till datorn ? (USB1.1,USB2.0,FW).

Dessutom kanske någon känner till en bärbar dator med Compact Flash läsare istället för de som fanns i mitt exempel ?
 
Det har jag aldrig sett, men 'alla' bärbara har ju PCMCIA-kortplats. En CF-hållare(läsare) i den kostar bara en hundring eller två.
Annars finns ju små, billiga USB-läsare också.
 
Stämmer ,men hur snabb är PCMCIA-läsaren då ?

Har en själv men dessvärre har jag ingen bärbar dator att testa den i, dessutom så gick inte min nya 4Gb-microdrive in i den.

(Gjorde det fina MP3-spelar tricket som nämnts på annan plats här på FS)

Tanken var just att eftersom jag kör Canon och mina (numera 2st) MP3-spelare också går på CF så skulle det vara fint med en bärbar som har just CF-läsare med en hög hastighet.

Då slipper jag chansen att CF-läsaren ligger hemma när jag som mest behöver den.
 
Fredrik H skrev:
Stämmer ,men hur snabb är PCMCIA-läsaren då ?


Det beror inte bara på läsaren, de olika minnena är olika snabba. Vi testade SanDisk mot Viking-minnen på jobbet för några år sen och det var betydlig skillnad.
 
Fredrik H skrev:
Stämmer ,men hur snabb är PCMCIA-läsaren då ?

i min bärbara är det klart snabbare med en extern usb2/firewireläsare än att köra direkt via pcmcia, framförallt tar det betydligt mindre processorkraft. Speciellt 4gb:arn tar väldigt mycket cpu om man kör den direkt via pcmcia.
 
Ok, det var som jag trodde att PCMCIA är ganska långsamt eftersom det har funnits ganska länge.

Att det skiljer på kortens hastighet det vet jag redan, och jag planerar inte att byta kort.

Det jag är ute efter är mer om den inbyggda läsaren i vissa datorer är lika snabb som USB 2.0, då jag tycker att USB 1.1 tar alldeles för lång tid om man har tagit 3-400 bilder i Raw format (ca 3 GB).

Tog 28 minuter att föra över 268 bilder från Microdriven till datorn med USB 1.1 i helgen.

Så min fråga kvarstår, hur är de inbyggda kortläsarna anslutna till datorn och hur snabba är dom ?
 
USB2 via PCMCIA

Jag har endast USB 1 på min laptop men hade tänkt skaffa USB2 via pc-card.
Kommer man upp i USB2-hastigheten med en sådan eller har PCMCIA någon begränsning som gör detta omöjligt??
 
Testade i somras att föra över samma mängd data från ett standard sandisk 512 mb kort till min laptop. Siemens dator ca 2 år gammal. Minns ej datamängden men via gammal usb och en viking kortläsare tog det ca 6 min och samma data tog via pccard adapter i pcmcia porten ca 2.5 min.

/Stefan
 
Hade just ett (lite) givande samtal med HP´s support avdelning angående ämnet.

Någon hastighet kunde dom inte klämma fram, ej heller hur den interna läsaren är kopplad internt i datorn.

Men dom skulle kontakta HP i Holland och se om dom kunde få fram ett svar till mig senare.

Däremot fick jag reda på massor av nyttig information som t.ex att det är bra att ha mycket RAM-minne om man ska arbeta med bilder.
Det var ju lite revolutionerande. ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.