Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

inbyggd blixt och "vanliga" icke digitalakameror

Produkter
(logga in för att koppla)

JalleS

Aktiv medlem
Jag är nyfiken på hur många som använder sig av en "inbyggd" blixt på Canon systemkamerahus och vad ni tycker om resultaten?

Det är rätt intensiva diskussioner angående den inbyggda blixten och digitala kamerahus på ett engelsk forum men jag misstänker (utan att veta) att resultaten kanske inte blir så strålande med film heller.

Personligen så tycker jag att den inbyggda blixten på min 300D är tillräcklig för snapshots och så mycket mer förväntar jag mig inte.

--jalle

Som upplättningsblixt utomhus, så fungerar den ypperligt.. Men knappast som något annat..

Innan man sett hur blixtbilder blir med en extern bouncad blixt så ska man nog inte säga att den inbyggda duger ;)

Naturligtvis funkar den inbyggda oxå..men man bör kompensera den för att inte få en alldeles platt bild.. Något som inte funkar sådär jättesmidigt på 300D.. till råga på allt så underexponerar den typ 1 steg vid blixtfoto...

Det spelar ingen roll om det är analogt eller digitalt.. Fördelen med digitalt är att du ser hur dåligt (eller bra;)) det blev..

Tack för svaret.

Jag är medveten om att det blir mycket bättre med en extern blixt och har funderat på att beställa en 420EX från USA.

Jag var mest nyfiken på om skillnaden mellan analoga kameror och 300D eftersom många "gör ner den interna blixten" på 300D om jag uttrycker det milt. Min tidigare erfarenhet från systemkameror var från den tiden då det inte fanns något val, inbyggda blixar fanns inte:) så jag har ingen egen erfarenhet till motvikt mot alla synpunkter som virvlar runt i den digiala hypokondrirymden.

Hälsningar

--jalle

Jeppe skrev:
Som upplättningsblixt utomhus, så fungerar den ypperligt.. Men knappast som något annat..

Innan man sett hur blixtbilder blir med en extern bouncad blixt så ska man nog inte säga att den inbyggda duger ;)

Naturligtvis funkar den inbyggda oxå..men man bör kompensera den för att inte få en alldeles platt bild.. Något som inte funkar sådär jättesmidigt på 300D.. till råga på allt så underexponerar den typ 1 steg vid blixtfoto...

Det spelar ingen roll om det är analogt eller digitalt.. Fördelen med digitalt är att du ser hur dåligt (eller bra;)) det blev..

Den stora nackdelen med inbyggd blixt är att den inte går att vrida. Då kan man slå ljuset i taket/väggen vilket alltid ger bättre ljus, eller åtminstone mindre dåligt. För att klara det måste det vara bra krut i blixten. En EX420 räcker långt och är ett bra val.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar