Joakim.e
Aktiv medlem
Köpte för ett par veckor sedan en ny laptop, då min flera år gamla går segt som sirap. Köpte en Samsung np770z5e-s02, som ska vara en premiumdator, kostade 12600 kr. 250 Gb SSD, 15 tums VMA-skärm som är matt och ljusstark (motsvarar IPS), med 178 graders betraktningsvinklar och som funkar ute i rent solljus. Den är väldigt trevlig och gedigen, chassi i aluminium, och har fått bra kritik. Dessvärre upptäckte jag i går att startsidan hade bränt in när jag växlade till en grå skärm. Inbränningen var temporär och försvann efter några minuter. Googlade på nätet och hittade att just IPS- och VMA-skärmar ofta är drabbade av detta. Det är tydligen vanligt hos Macbook Retina 15-tum med LG-skärm medan de som har Samsungskärm på sin mac inte har problemet. Sedan kan det vara mer eller mindre uttalat. Även Samsungs Chronosmodell som är den jag köpt är ofta drabbad. Hittade ett test av temporär inbränning, image retention, som jag körde.
Se bifogad bild med inbränt schackmönster efter 7 minuter. Redan efter 2 minuter börjar det bli inbränningar. Efter ca 5-10 minuter är sedan mönstret borta. Det syns mest mot en grå bakgrund.
Problemet är att datorn var på utgående och det verkar inte gå att byta den, då det inte finns några kvar. Alternativet är förstås att reklamera den och lämna åter. Det är ju inte speciellt kul när man lägger så pass mycket på en dator. I övrigt är den väldigt trevlig och skärmen väldigt bra, i princip fullt sRGB och mycket bra svärta, bättre än Macbooks retina. Samtidigt med matt skärm. Så det känns ju inte så roligt att returnera. Blir sådana här temporära inbränningar värre med tiden när skärmen åldras? Någon som vet?
Sitter man och gör redigeringar på bilder så är det ju inte så kul om menyer eller liknande ligger kvar inbrända i gråa partier av fotona...
Se bifogad bild med inbränt schackmönster efter 7 minuter. Redan efter 2 minuter börjar det bli inbränningar. Efter ca 5-10 minuter är sedan mönstret borta. Det syns mest mot en grå bakgrund.
Problemet är att datorn var på utgående och det verkar inte gå att byta den, då det inte finns några kvar. Alternativet är förstås att reklamera den och lämna åter. Det är ju inte speciellt kul när man lägger så pass mycket på en dator. I övrigt är den väldigt trevlig och skärmen väldigt bra, i princip fullt sRGB och mycket bra svärta, bättre än Macbooks retina. Samtidigt med matt skärm. Så det känns ju inte så roligt att returnera. Blir sådana här temporära inbränningar värre med tiden när skärmen åldras? Någon som vet?
Sitter man och gör redigeringar på bilder så är det ju inte så kul om menyer eller liknande ligger kvar inbrända i gråa partier av fotona...