Annons

Inbränd bild i laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Köpte för ett par veckor sedan en ny laptop, då min flera år gamla går segt som sirap. Köpte en Samsung np770z5e-s02, som ska vara en premiumdator, kostade 12600 kr. 250 Gb SSD, 15 tums VMA-skärm som är matt och ljusstark (motsvarar IPS), med 178 graders betraktningsvinklar och som funkar ute i rent solljus. Den är väldigt trevlig och gedigen, chassi i aluminium, och har fått bra kritik. Dessvärre upptäckte jag i går att startsidan hade bränt in när jag växlade till en grå skärm. Inbränningen var temporär och försvann efter några minuter. Googlade på nätet och hittade att just IPS- och VMA-skärmar ofta är drabbade av detta. Det är tydligen vanligt hos Macbook Retina 15-tum med LG-skärm medan de som har Samsungskärm på sin mac inte har problemet. Sedan kan det vara mer eller mindre uttalat. Även Samsungs Chronosmodell som är den jag köpt är ofta drabbad. Hittade ett test av temporär inbränning, image retention, som jag körde.

Se bifogad bild med inbränt schackmönster efter 7 minuter. Redan efter 2 minuter börjar det bli inbränningar. Efter ca 5-10 minuter är sedan mönstret borta. Det syns mest mot en grå bakgrund.

Problemet är att datorn var på utgående och det verkar inte gå att byta den, då det inte finns några kvar. Alternativet är förstås att reklamera den och lämna åter. Det är ju inte speciellt kul när man lägger så pass mycket på en dator. I övrigt är den väldigt trevlig och skärmen väldigt bra, i princip fullt sRGB och mycket bra svärta, bättre än Macbooks retina. Samtidigt med matt skärm. Så det känns ju inte så roligt att returnera. Blir sådana här temporära inbränningar värre med tiden när skärmen åldras? Någon som vet?
Sitter man och gör redigeringar på bilder så är det ju inte så kul om menyer eller liknande ligger kvar inbrända i gråa partier av fotona...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    24.4 KB · Visningar: 285
Köpte för ett par veckor sedan en ny laptop, då min flera år gamla går segt som sirap. Köpte en Samsung np770z5e-s02, som ska vara en premiumdator, kostade 12600 kr. 250 Gb SSD, 15 tums VMA-skärm som är matt och ljusstark (motsvarar IPS), med 178 graders betraktningsvinklar och som funkar ute i rent solljus. Den är väldigt trevlig och gedigen, chassi i aluminium, och har fått bra kritik. Dessvärre upptäckte jag i går att startsidan hade bränt in när jag växlade till en grå skärm. Inbränningen var temporär och försvann efter några minuter. Googlade på nätet och hittade att just IPS- och VMA-skärmar ofta är drabbade av detta. Det är tydligen vanligt hos Macbook Retina 15-tum med LG-skärm medan de som har Samsungskärm på sin mac inte har problemet. Sedan kan det vara mer eller mindre uttalat. Även Samsungs Chronosmodell som är den jag köpt är ofta drabbad. Hittade ett test av temporär inbränning, image retention, som jag körde.

Se bifogad bild med inbränt schackmönster efter 7 minuter. Redan efter 2 minuter börjar det bli inbränningar. Efter ca 5-10 minuter är sedan mönstret borta. Det syns mest mot en grå bakgrund.

Problemet är att datorn var på utgående och det verkar inte gå att byta den, då det inte finns några kvar. Alternativet är förstås att reklamera den och lämna åter. Det är ju inte speciellt kul när man lägger så pass mycket på en dator. I övrigt är den väldigt trevlig och skärmen väldigt bra, i princip fullt sRGB och mycket bra svärta, bättre än Macbooks retina. Samtidigt med matt skärm. Så det känns ju inte så roligt att returnera. Blir sådana här temporära inbränningar värre med tiden när skärmen åldras? Någon som vet?
Sitter man och gör redigeringar på bilder så är det ju inte så kul om menyer eller liknande ligger kvar inbrända i gråa partier av fotona...

Ring Samsung på 0771-SAMSUNG (0771-7267864) på måndag och se om de kan ta in den på ett kvalificerat serviceställe eller hos sig själva i Kista (Stockholm) för snabbare service. Det kan vara ett fel på grafikkortet som gör att det blir inbränningar. Haft liknande fel med GeForce-kort själv och artifakter samt pingviner med Radeon så jag förstår din frustration.
 
:-(

Hur kollar man om det är LG eller Samsung i sin MBP 15" Retina?

(jag kör windows)

Kolla denna länk:
https://discussions.apple.com/thread/4990702?start=0&tstart=0

Kör du windows enbart på en retinamac??



PINGVINER???
Windows 7 hade väl pingviner som alternativ på startsidan. Kanske dessa skulle jag gissa på??

Sitter och skriver detta på en Ipad 4 och har lite image retention även på den om man testar schackbrädestestet (man ska aldrig testa). Men det försvinner efter 15 sekunder och jag har aldrig upptäckt (ännu) att svarta ramar ligger kvar när man vrider på skärmen även efter längre användning. Tydligen gör LG nästan alla Ipad4-skärmar.
Skillnaden med Samsung-laptopen var att där upptäckte jag inbränningen spontant utan att veta om felet, när jag använde datorn och det ligger ju kvar i 5-10 minuter. Suck. Ska ringa Samsung i morgon, om jag inte returnerar datorn.
Konstigt att Samsung inte sätter in en Samsung-PLS i sina egna high-end Samsungdatorer utan en VMA-skärm från AUO. Trots allt är det väl Samsung som gör de bästa IPS/PLS-panelerna.

Det var lättare (och billigare förr) när man fotade dia och bara behövde välja diaprojektor (som höll hela livet). Fast det är mycket roligare om än krångligare nu....Och fota dia nu, det hade blivit dyrt...
 
Sitter och skriver detta på en Ipad 4 och har lite image retention även på den om man testar schackbrädestestet (man ska aldrig testa). Men det försvinner efter 15 sekunder och jag har aldrig upptäckt (ännu) att svarta ramar ligger kvar när man vrider på skärmen även efter längre användning. Tydligen gör LG nästan alla Ipad4-skärmar.
Skillnaden med Samsung-laptopen var att där upptäckte jag inbränningen spontant utan att veta om felet, när jag använde datorn och det ligger ju kvar i 5-10 minuter. Suck. Ska ringa Samsung i morgon, om jag inte returnerar datorn.

Det är inte att jag vill märka ord, men det finns två olika fenomen kring det här med skuggbilder och inbränning. Dels inbränning i traditionell mening som är ett gradvis framväxande permanent fenomen som alltså inte försvinner eller går tillbaka när man väl fått det. Det var ett jätteproblem med CRT-skärmar och alldeles i synnerhet med tidiga plasma-skärmar. Medan LCD-skärmar generellt inte är speciellt känsliga för sådan permanent inbränning annat än efter mycket lång drifttid.

Sedan uppvisar alla skärmar, bland dem LCD-skärmar också ett annat fenomen, låt oss kalla det skuggbilder. Det här handlar om att du kan se spår av en tidigare bild en stund efter att den slutat visats. Tittar du tillräckligt noga kommer du hitta det här hos alla skärmar, oavsett paneltyp, kvalitetsnivå eller grundläggande teknik (LCD, Plasma, CRT, OLED osv). Hur tydligt de här skuggbilderna syns eller hur länge de varar varierar. Hos en del syns det mer och längre, hos andra mindre eller kortare tid. Det finns mycket som tyder på att fenomenet kan bli värre ju äldre (räknat i drifttimmar) en LCD-panel är.

Det finns diskussioner huruvida det här jag kallar skuggbilder också över lång tid också leder till permanent inbränning. Mitt intryck är att finns olika synpunkter, men att inget verkar veta säkert.

Men någon form av skuggbilder har alla skärmar, så mycket är säkert. Oftast märker man inte fenomenet.

Konstigt att Samsung inte sätter in en Samsung-PLS i sina egna high-end Samsungdatorer utan en VMA-skärm från AUO. Trots allt är det väl Samsung som gör de bästa IPS/PLS-panelerna.

PLS är en relativt ny teknik (har för mig det dök upp 2010), IPS har funnits i stort sett sedan de platta skärmarnas barndom. Samung har aldrig (öppet) ägnat sig åt IPS, det har framför allt varit hemmaplan för deras koreanska huvudkonkurrent LG (länge i kompanjonskap med Philips). Sedan har andra företag, som Hitachi (har jag för mig) med flera gjort IPS-paneler.

Vem som gör de bästa IPS-panelerna kan man diskutera, men den övervägande majoriten av de vi ser (och har sett de senaste tio åren) i konsumentskärmare kommer från LG.

Tänk på att Samsung likt alla stora företag är uppdelat i divisioner som inte alltid samarbetar så tajt som man som utomstående kan tro. De som designar bärbara datorer hos Samsung föredrar antagligen att använda Samsung-paneler så långt det är möjligt, men samtidigt har de nog varit vana att inte göra det. Majoriteten av laptop-skärmar (och många av de billiga skrivbordsskärmarna) byggs fortfarande med TN-paneler och sådana gör inte Samsung heller. Samsung gör som alla andra i bildskärmsbranschen - de köper ofta mer eller mindre färdiga designpaket från underleverantörer. Man gör helt enkelt det som man tjänar mest pengar på.

Det var lättare (och billigare förr) när man fotade dia och bara behövde välja diaprojektor (som höll hela livet). Fast det är mycket roligare om än krångligare nu....Och fota dia nu, det hade blivit dyrt...

Ah, diaprojektorer ... Jag har kvar min gamla Rolleivision 35 Twin Digital P, mekaniken i den är så underbar att titta på medan den arbetar ... Där kan vi tala om "mechanical poetry in motion" :)
 
Ja, pingviner..

Finns folk som har haft andra roliga påskägg på skärmen som dykt upp pga minnesfel på grafikkortet. Pingviner är väl vanligaste, sen har vi elefanter, Super Mario, Yoshi från Super Mario, presentaskar, tårtor m.fl.
Var detta tillfälliga eller permanenta inbränningar? Hör inte s k temporary image retention till paneltypen och defekter i denna eller kan dessa också bero på grafikkortet?
 
Var detta tillfälliga eller permanenta inbränningar? Hör inte s k temporary image retention till paneltypen och defekter i denna eller kan dessa också bero på grafikkortet?

Jag trodde också förut att det var skärmen i första hand, men när man utforskar så märker man oftast att eftersläp handlar oftast om grafikkortet eller att drivrutinerna inte är fulländade för grafikkortet och därmed kan det bli släpningar av bild (PiP).

Det som jag hade var permanenta. Enda sättet dock att "bli av" med de var att köpa nytt grafikkort.
I ditt fall blir det svårare då du har en laptop och dess inbyggda grafikkort går ej att byta ut av kunden själv, men du kanske kan få en ny dator till samma värde från tillverkaren eller åtminstone en likvärdig, hårdvarumässigt.
 
Jag trodde också förut att det var skärmen i första hand, men när man utforskar så märker man oftast att eftersläp

Eftersläpningar i en bild är en sak. Inbränning någonting helt annat.

handlar oftast om grafikkortet eller att drivrutinerna inte är fulländade för grafikkortet och därmed kan det bli släpningar av bild (PiP).

PiP?

Igen, eftersläpningar i en (rörlig) bild kan orsakas av grafikkort, av drivrutiner och av firmware i skärmar, men är ett helt orelaterat fenomen till inbränningar eller spökbilder.

Jag har aldrig förut hört någon skylla inbränning eller ens spökbilder på ett grafikkort och det skulle vara intressant om du hade någon vidare information utöver dina egna undersökningar.

Det som jag hade var permanenta. Enda sättet dock att "bli av" med de var att köpa nytt grafikkort.
I ditt fall blir det svårare då du har en laptop och dess inbyggda grafikkort går ej att byta ut av kunden själv, men du kanske kan få en ny dator till samma värde från tillverkaren eller åtminstone en likvärdig, hårdvarumässigt.

Det är inte ovanligt att man tydligare ser spökbilder (i den betydelsen jag beskrev tidigare i tråden) i bärbara, men det beror nog snarare på strömsnåla design vilket gör att skärmen på många olika sätt reagerar långsammare än en skrivbordsskärm.

Jag har ärligt talat lite svårt att se hur grafikkortet skulle kunna orsaka kvardröjande bildeffekter på en bildskärm ... Låter väldigt långsökt.
 
Vill kanske förtydliga, bilden som syns i första inlägget ligger kvar 5-10 minuter innan den är borta. Alltså ingen eftersläpning av den typ man förr såg när man rörde muspekaren. Utan snarare det som engelsmännen kallar TIR, temporary image retention. Även om det är vanligt på laptops så känns det inte acceptabelt på en splitterny maskin som kostar över 12k.
 


Kolla denna länk:
https://discussions.apple.com/thread...art=0&tstart=0

Kör du windows enbart på en retinamac??

Jag missade dit tips för du hade skrivit svaret i MITT citat :)



Jo, det sällan jag bootar up i macläget så det vore bra med ett icke-mac tips.

Retina och windows trivs för övrigt inget vidare. Windows kan inte dra nytta av den höga upplösningen utan att mycket blir konstigt. Konsekvensen r att jag har ställt ner upplösningen vilket inte blir så bra. Jag har nu en sämre skärm än de flesta.
 
Vill kanske förtydliga, bilden som syns i första inlägget ligger kvar 5-10 minuter innan den är borta. Alltså ingen eftersläpning av den typ man förr såg när man rörde muspekaren. Utan snarare det som engelsmännen kallar TIR, temporary image retention. Även om det är vanligt på laptops så känns det inte acceptabelt på en splitterny maskin som kostar över 12k.

Då är vi överens :) Inte eftersläpning (som är mycket kortvarig), inte inbränning (som är permanent), utan de irriterande skuggbilder som ligger kvar en stund (från en minut till flera timmar) men trots allt gradvis försvinner.

Jag har själv fenomen med skuggbilder i min normala arbetsskärm, men det beror nog på att den börjar bli gammal - den har nog gått en bit över 20000 timar vid det här laget :) Att det dyker upp på en så använd skärm (det har börjat bli allt mer påtagligt senaste året) får man nog ändå leva med. Det motsvarar ju drygt 10 års normal arbetstid eller så.

Men jag håller med om att det inte är riktigt acceptabelt i en ny dator (vare sig den är dyr eller inte). Inte om det är så att skuggorna syns och stör under helt normalt arbete (som att man växlar mellan två fönster). Om det syns för ett ögonblick med speciell programvara som är gjord för att visa fenomenet (som schackmönstret) är delvis en annan sak - det kan man inte sällan uppnå också i en skärm som är helt ok för normal användning.

Så det är en del av vad signatur Saarikko skrev som jag definitivt håller med om: Kontakta Samsungs support. Något verkar skumt med din skärm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.