Annons

Importera videoklipp från videokamera

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Jag har köpt en videokamera och som jag har filmat lite med på ett par resor. men vet inte riktigt hur jag ska göra med filerna. förstår inte riktigt hur arbetsfödet ska fungera.

Jag öppnar upp imovie och importerar dom nya videoklippen där. går man sen in i bibliotek så ligger alla mina filmer där. dom ligger bara i långa rader liksom en efter en från olika resor och tillfällen. jag skulle vilja ha dom mer uppdelade liksom så man får mer överblick över vad man har för filmer. Tex en mapp med olika ikoner som jag kan döpa till till dom olika ställena jag varit på .

Funkar inte det i imovie? finns det andra program som är bättre och enklare kanske?

Sen funderar jag över säkerhetskopieringen. Jag säkerhetskopierar till en extern hårddisk. hittar då ingen mapp med alla mina filmer utan jag får gå in i finder och leta upp imovie, sen dra hela imovie biblioteket till den externa hårddisken. det känns inte rätt och jobbigt att varje gång jag ska kopiera ett nytt klipp så måste jag dra hela biblioteket på nytt och ersätta den gamla. Det känns verkligen onödigt och inte rätt.

Jag misstänker att jag gör allt helt fel.
Kan någon förklara enkelt hur man ska göra allt på ett lättare sätt.

Tacksam för svar
/andreas

Jag kopierar filerna från senaste resan/filmningen manuellt (drag and drop) från minneskortet till daterade mappar i datorn, t.ex "150710 Grekland".
Sedan redigerar jag ihop en film genom att ta in filerna i Pinnacle Studio och gör till slut en BD- eller DVD-skiva, alternativt en fil i lämpligt format. Det är åtminstone målet. Nu ligger många av filmklippen i sina mappar och väntar på att jag får tid att ta i tu med dem.

imovie har jag inte.

Säkerhetskopieringen gör jag på samma sätt som med foton. Allt, dvs hela katalogerna med mappar kopieras varje månad till en av två lösa backupdiskar där den senaste förvaras på "annan ort".

Det finns program t.ex. gratisprogrammet Sync Toy som bara kopierar ändringar man gjort sen sist i katalogen, men jag föredrar att ha kontroll på vad som kopieras.

Det finns förstås olika sätt att jobba på så man får hitta ett som passar.

problemet är bara att när jag går in på minneskortet via finder så hittar jag inte alla filer (videoklipp)

det ser ut så här

Bilagor

• 13 augusti 2015 Andreas Christensen_.jpg
    13 augusti 2015 Andreas Christensen_.jpg
    47.5 KB · Visningar: 22
trycker jag dock på den som heter "private" så dyker det upp något som heter AVCHD
dubbelkickar jag på den så öppnas det upp en ny ruta med alla videoklipp (se bild)
som verkar ha med quicktime att göra. men det verkar inte gå att dra dessa klipp någonstans.

Om jag går in i imovie och klipper ihop en liten film av alla mina filmklipp, då kan jag ju sen spara den och lägga i en mapp. Då blir det ju liksom en vanlig videofil i en mapp. Är det så man alltid måste göra. ? Om jag inte vill klippa ihop och spara då, kan man inte bara få en vanlig filmklipp i en mapp, med en tumnagel från filmen?

Väldigt krångligt detta

Bilagor

• 13 augusti 2015 Andreas Christensen_-2.jpg
    13 augusti 2015 Andreas Christensen_-2.jpg
    71.7 KB · Visningar: 32
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar