Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Importera Small till 1:1 i Lightroom.

Produkter
(logga in för att koppla)

mabzor

Aktiv medlem
Hej.

jag har lyckats importera ca 5000 bilder i "small" format när jag importerade bilder från en extern hårddisk.

Efter importen har jag stjärnmärkt de flesta bilderna från 1-5 efter det märkte jag då att jag importerat fel.

Finns det någon chans som gör att man kan få dom att importeras om bilderna till 1:1 utan att behöva ta bort dom och ranka om dom igen på ett enkelt sätt i Lightroom?

Small eller 1:1 gäller väl bara storleken på den förhandsvisningsbild som LR skapar? En importerad bild förändras aldrig i storlek vad jag vet.

Om du bara vill skapa 1:1 förhandsvisningar så kan du ju markera önskade bilder och i nån av menyerna välja "create 1:1 previews" eller vad det nu kan tänkas heta.

Men frågan är vad du menar? Är det förhandsvisningarna som är för "små"? Eller är själva originalbilden liten? LR påverkar som sagt inte originalbilden. Isåfall har du nog på nåt sätt lyckats importera små bilder.

Small eller 1:1 gäller väl bara storleken på den förhandsvisningsbild som LR skapar? En importerad bild förändras aldrig i storlek vad jag vet.

Om du bara vill skapa 1:1 förhandsvisningar så kan du ju markera önskade bilder och i nån av menyerna välja "create 1:1 previews" eller vad det nu kan tänkas heta.

Men frågan är vad du menar? Är det förhandsvisningarna som är för "små"? Eller är själva originalbilden liten? LR påverkar som sagt inte originalbilden. Isåfall har du nog på nåt sätt lyckats importera små bilder.

Det jobbiga är bara att bilderna blir lite korniga innan de laddas när man ska förstora för att granska bilderna lite närare. med 1:1 så går det utan problem. Mest där skon klämmer. Originalbilden är ok.

Ska ta en titt på det du tipsade om. Tackar för det.

Markera mappen (mapparna) i Library modulen. Välj från meny Library-Priviews så finns det lite olika alternativ som du kan använda.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto