Annons

Importera RAW DNG från VueScan till MacOS Photos

Produkter
(logga in för att koppla)

Millow

Aktiv medlem
Är det någon som har koll på om man måste göra någonting specifikt för att få Photos på macen att läsa DNG. Som jag förstår det så ska den klara av DNG men de DNG som jag exporterar negativ jag scannat i VueScan blir bara grå i Photos?

Är det någon specifik typ av DNG som den klarar? 🤷‍♂️

Senast ändrad:
Det finns minst två olika filformat med ändelsen DNG. Dels Adobes och dels Vuescans. Adobes DNG-filer accepteras av många bildbehandlings-program. Vuescans DNG-format accepteras av Vuescan och en del andra bildbehandlingsprogram som förmodligen tror att det är Adobes format, t.ex PaintShop Pro. Vuescans DNG-filer brukar jag ibland göra om till 16-bitars TIF-filer med hjälp av Vuescan för att få en fil som kan läsas av de flesta bildbehandlingsprogram.
/Hans Båth

Vuescans DNG-filer brukar jag ibland göra om till 16-bitars TIF-filer med hjälp av Vuescan för att få en fil som kan läsas av de flesta bildbehandlingsprogram.
/Hans Båth

Tack, bra att veta. Behåller den raw-infon om du exporterar till TIF? Blir filerna mycket större? Finns det någon nackdel med att scanna till TIF istället för DNG?

Det är inte lämpligt att importera RAW-DNG filerna från VueScan direkt till ett annat program, de är avsedda för "internt" bruk av VueScan och är inte samma sak som en RAW-fil direkt från kameran. Exempelvis så kan en RAW-DNG fil från VueScan innehålla data från skannerns infraröda kanal något knappast är aktuellt för RAW-filen från en kamera.
Poängen med VueScans RAW-DNG är att kunna separera insamlandet av data (själva skanningen) från behandlingen av samma data.

Arbetsflödet blir då

1.) Skanna till RAW-DNG

2.) Använd filen som skapades i steg 1 som indata till VueScan och välj
önskat format som utdata, ofta är då TIFF ett lämpligt val.

Nackdelen är förstås att man då får två stora filer att spara. Fördelen är att man kan skapa olika varianter på utdata utan att behöva göra om den ofta tidsödande skanningen.

Jag kan rekommendera följande bok

"The VueScan Bible" av Sascha Steinhoff. (Rooky Nook Inc., 2011)

Även om boken har några år på nacken så är den fortfarande aktuell!
"The VueScan Bible" kan köpas från exempelvis Amazon eller direkt från förlaget. (http://rockynook.com)

Det är inte lämpligt att importera RAW-DNG filerna från VueScan direkt till ett annat program, de är avsedda för "internt" bruk av VueScan och är inte samma sak som en RAW-fil direkt från kameran. Exempelvis så kan en RAW-DNG fil från VueScan innehålla data från skannerns infraröda kanal något knappast är aktuellt för RAW-filen från en kamera.
Poängen med VueScans RAW-DNG är att kunna separera insamlandet av data (själva skanningen) från behandlingen av samma data.

Arbetsflödet blir då

1.) Skanna till RAW-DNG

2.) Använd filen som skapades i steg 1 som indata till VueScan och välj
önskat format som utdata, ofta är då TIFF ett lämpligt val.

Nackdelen är förstås att man då får två stora filer att spara. Fördelen är att man kan skapa olika varianter på utdata utan att behöva göra om den ofta tidsödande skanningen.

Jag kan rekommendera följande bok

"The VueScan Bible" av Sascha Steinhoff. (Rooky Nook Inc., 2011)

Även om boken har några år på nacken så är den fortfarande aktuell!
"The VueScan Bible" kan köpas från exempelvis Amazon eller direkt från förlaget. (http://rockynook.com)
VueScan genererar linjära DNG-filer, dvs redan demosaikerade RGB-filer, men där man kan justera vitbalans, exponering och färgrymd som på en vanlig DNG-fil bestående av mosaikerad rådata. ACR och LR kan läsa dessa. Den infraröda kanalen, som väl vanligtvis används för dammborttagning kan ACR/LR inte läsa, men beroende på hur man ställer in Output från VueScan, ska det gå att inkludera dammborttagningen i en ACR/LR läsbar linjär DNG-fil. Kommer tyvärr inte ihåg hur man ställer in det, men det går.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar