Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Importera persontaggar från Live photo till Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har under många år haft koll på alla bilder i MS Live Photo. Men när jag gick över till Lightroom och RAW öppnades en helt ny värld. DOck får jag inte upp alla taggar från Live Photo. Alla persontaggar jag kämpat med är inte sökbara i Lightroom.

Kan jag konvertera dessa på något vis? Informationen finns inskriven i filen som metadata.

De borde synas i LR om de finns sparade i filen. Jag skulle titta på bilderna med ett annat program, det finns många program som visar metadata. Senare Windowsversioner och Photoshop till exempel.

Data om vilka personer finns med i filen som metadata. Det går att titta på dessa data i exempelvis utforskaren. Utforskaren visar ju en post som heter just "Personer".
Men i LR kan jag inte hitta dessa data.... Tyvärr.

Du kan öppna panelen Metadata och där välja lite olika vyer via drop-down menyn till vänster om rubriken. Hittar du något där? "IPTC Extension" har iallafall ett fält kallat "Person shown".

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto