Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Import, tull & moms

Produkter
(logga in för att koppla)

nibry

Ny medlem
Om någon man känner som bor i USA köper optik och skickar det till mig som gåva exvis julklapp, slipper man undan tull och moms då?

Nån som vet?
 
Grundregeln är att du INTE slipper moms och tull ens på gåvor så länge dessa är värda mer än ett par hundralappar. Kolla på tullverkets hemsida får du se.

Om paketet sedan är litet och lätt, med privat avsändare, utan försäkring (!) och du har en väldans TUR så KAN paketet slinka igenom ändå.

Räkna med tull och moms så slipper du bli besviken.
 
köp ifrån tyskland istället så slipper du tull och moms, lite dyrare men tror du tjänar in det då du slipper tull å moms
 
köp inom EU - privat typ Ebay=inga andra avgifter än frakt - från företag får du även betala säljande landets VAT (moms)
 
Införsel från utlandet

Hej,

Din fråga besvaras på:

http://www.tullverket.se

där du söker på "Gåva". Ett generellt svar för införsel från land utanför EU kommer då upp under punkt 2, "Gåvor".

Gåvor avser således varuinförsel med ett värde som understiger SEK 500. Varor med högre värde är belagda med införselmoms. Beträffande tull beror det på vilket s k statnummer varan har (=vilken typ av vara det handlar om). Jag vet inte vad som gäller för fotoutrustning, men det kan Tullverket förstås svara på (ljudkort till datorer, vilket är vad jag själv immporterar i min verksamhet, är t ex inte belagda med tull).

Införselmomsen är något som många glömmer när de jämför priser med utlandet, och ur den synvinkeln är det förstås förmånligt att som privatperson handla i t ex ett EU-land som Tyskland med 16& moms. Billigast är förstås att smuggla in varor, men det är knappast ett seriöst alternativ.

Beträffande prisjakt tycker jag att du skall tänka på följande:

Bortsett från extra påslag på priser (=högre marginaler som distributörer/återförsäljare tar ut jämfört med priser på stora marknader som USA, Tyskland m fl länder), så finns det en annan aspekt också som många glömmer: Om du har köpt utomlands och det händer något med dina grejer så får du räkna med en ganska dyr frakt till exempelvis USA och en väntetid på flera veckor innan du får tillbaks din garantiutbytta eller reparerade vara. Köper du inom Sverige gäller svenska garantibestämmelser och svensk konsumentlagstifning, och allt du betalar är en inhemsk frakt. Så en lokal, kunnig fotohandlare är enligt min åsikt nog att föredra trots ett ofta högre pris (det finns faktiskt en del sådana kvar fortfarande).

hälsningar,

Johannes Leyman
 
Det är bättre att skippa ordet gåva.

Se det som en begagnad vara som du köper av en säljare och då är det varken tull eller svensk moms utan ett begagnatpris som köpare och säljare har kommit överrens om.

Eller har jag fel? Jag kan i alla fall inte tänka mig att tullverket först begär att amerikanen ska betala Amerikansk moms och sedan du svensk.

/Erik
 
Den här tråden börjar ju förutsätta att tullverket är korkade.
Nu är inte det fallet utan uppenbara försök till varusmuggling polisanmäls o det blir i slutänden betydligt dyrare än att betala enl reglerna.
Det går utmärkt at kontakta tullen o fråga vad som gäller i varje enskilt fall så slipper man överraskningar.
Se även http://www.tullverket.se/ där finns svar på det mesta man kan undra över.
Rykten på en websida håller inte som ursäkt när böterna ramlar in.

Med dagens dollarkurs och relativt låga prisnivå i USA så är det ju ändå en god affär att köpa därifrån.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.