Annons

Import i Lightroom låser iMac

Produkter
(logga in för att koppla)

Josef430

Aktiv medlem
Vi har ett problem, som jag inte kan hitta någon lösning på.
Vid import av RAW-filer till Lightroom 5 i en av våra iMac-datorer, så låser sig dator och måste tvångsavstängas med strömbrytaren. Ibland sker låsningen efter ett fåtal filer, ibland efter något hundratal och ibland ramlar alla filer in utan problem. Vi hade samma bekymmer med LR4 och trodde en uppgradering till LR5 skulle lösa problemet, men icke. Vi har haft datorn inne för test, den var OK och fått kortläsaren (Lexar USB 3.0) utbytt till en ny. Vi har bytt kablar, testat olika USB-portar och minneskort men kan inte komma på vad det kan bero på. Om vi importerar till en mapp på datorn först och sedan kör in filerna i LR, så funkar det, likaså om filerna kommer från en extern hårddisk så är det inga problem. Import till vår andra iMac funkar felfritt med samma kortläsare.
Jag har sökt på nätet, men inte hittat någon bra info. Är det någon som kan ha en idé om var felet kan ligga?
//Christer
 
En sak som faktiskt skulle kunna generera denna typ av fel är disken i datorn.
Jag hade en gång i tiden en dator som ofta låste sig när disken började bli full. Det visade sig att det var fel på några sektorer i disken och när skrivning skedde till dessa frös datorn. Bytte disken och allt fungerade som det skulle igen.
Kanske värt att köra en felsökning av hårddisken?

/Thomas
_________________
http://www.tanisawa.se
 
Datorn?

Hej Thomas, tack för ditt svar. Vi har haft datorn inne hos en verkstad som är auktoriserade på Mac och jag känner serviceteknikern som både duktig och pålitlig. Han hade kört alla testprogram som finns på vår dator och inte hittat något fel, tror du ändå att hårddisken kan vara orsaken?/ Mvh. Christer
 
Hej Thomas, tack för ditt svar. Vi har haft datorn inne hos en verkstad som är auktoriserade på Mac och jag känner serviceteknikern som både duktig och pålitlig. Han hade kört alla testprogram som finns på vår dator och inte hittat något fel, tror du ändå att hårddisken kan vara orsaken?/ Mvh. Christer

Om han inte specifikt felsökt disken så kan det nog vara den även om han tittat på maskinen i övrigt.
 
Jag hade det problemet när jag försökte ha Lightroom-katalogen på en extern disk, i mitt fall en NAS. När jag flyttade tillbaka den till lokala disken så försvann låsningarna. Jag vet inte exakt vad orsaken var, kanske vill Lightroom ha en HFS+-disk för att det ska funka?
 
Det konstiga är ju att det fungerar om du först kopierar filerna lokalt till datorn och sedan kör importen till LR.

Prova att skapa en ny katalog i LR och importera till denna direkt ifrån kortet. Det kanske kan vara något knas med din LR katalog. Ett alternativ skulle kunna vara att skapa en ny katalog och importera den gamla till den nya.

/T
____________________
www.tanisawa.se
 
Jag tror inte att det är katalogen.....

Det borde inte vara katalogen eftersom vi hade samma fel med Lightroom 4 och trodde problemet skulle försvinna vid uppdatering till LR5. I och med uppdateringen skapades ju en ny katalog och felet skulle ha försvunnit? Eller vad tror du?
Min känsla är att felet ligger i datorn, men vad kan det vara. Någon som har idéer om vart man kan vända sig?// Christer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.