Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Import av bilder via minneskortsläsare

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Hej!

Jag har problem med import av bilder via min minneskortsläsare.

Jag vill att bilderna ska hamna i en mapp för varje dag jag har fotat. När jag importerar bilderna nu så hamnar alla bilder i en enda mapp. Låt säga att man har några tusen bilder tagna över en månads tid så inser ni vilket problem detta skapar.

I normala fall så importerar jag genom Canons medföljande program men det krashar numera på min hemmadator.

Tar tacksamt emot tips och hjälp.

Hälsningar
Daniel

Minneskortet dyker ju upp som en enhet i utforskaren (om du använder windows) och då kan du ju enkelt bara ta och markera alla bilderna, välj kopiera och sedan skapa en mapp där du vill ha den med dagens datum och sedan välja klistra in.

Tack för svar. Jag använder Windows. Jag ska pröva lite och återkommer senare.

Med vänlig hälsning
Daniel

Tack för svar. Jag använder Windows. Jag ska pröva lite och återkommer senare.

Med vänlig hälsning
Daniel

Om du inte har Lightroom så fixar gratisprogrammet Faststone Image Viewer (faststone.org) det här, du behöver bara tala om var du vill ha bilderna så skapar programmet först en årtalsmapp och i den lägger det sedan bilderna i datummappar.
Jag gjorde det nyss och 140 bilder där hälften var 18 Mb och hälften 2,5 Mb tog 2½ minut på en liten Asus med en långsam processor på 1;6 GHz och det blev 6 datummappar.
Programmet håller också reda på om bilder redan har laddats ner nästa gång du stoppar i kortet i läsaren.

Hej igen,

Jag har LR. Men nu fick jag det att fungera genom att ändra i automatiskt uppspelning > minneskort > foton.
Just nu är jag nöjd med denna lösning. Men kanske testar LR eller Faststone i framtiden.

Mvh
Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar