Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IMG har blivit LIVE_IMG (40D)

Produkter
(logga in för att koppla)

borealis

Aktiv medlem
Hej,

Efter 6 år har min 40D nu plötsligt "bestämt sig" att sluta döpa bilder till IMG_nnnn.CR2 och gått över till LIVE_IMG_nnnn.CR2. Spelar egentligen ingen roll vilket filformat man väljer.

Vid samma tidpunkt har räkneverket nollställts och börjat från 0001. Strax innan dess låg jag på ca. 2800 och kameran har tidigare inte haft problem med att gå från 9999 till 0001.

Filmnamnet blir samma, oavsett om jag fotar med live view eller inte.

Firmware är 1.0.8 och har varit det länge.

Vanligtvis är det man själv som har ändrat något i inställningarna och jag misstänker att detta har hänt även här. Men hur jag än letar och testar kan jag inte hitta någon inställning som kan påverka detta.

Någon som har råkat ut för liknande eller bara har svaret.

Ytterst tacksam :)

Det är väl snarare programmet du använder för att hämta bilderna från kameran som döper om dem? Kameran kan bara skapa filnamn som håller sig inom det gamla DOS-reglementet, alltså XXXXXXXX.ZZZ Åtta tecken före punkten, tre efter.

Självklart var det jag själv som lekte med EOS Utility för ett tag sedan och glömde bort det ;-)

Nu är ordningen återställd.

Tackar er båda för hjälpen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar