Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Imagetank - alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Loj

Aktiv medlem
Skall ut på en längre resa och funderar på att skaffa mig en Imagetank - finns det andra märken som man kan/borde titta på innan man bestämmer sig? Och är den kompatibel med microdrive?

/Janne

Hej

Jag har en Digital Wallet, 20G versionen och den fungerar mycket bra.

Dock måste man koppla ur batteriet då den inte används, den drar ur batteriet även i standby. Tar ett par dagar så är den oanvändbar.

Kör W2000 server och den fungerar som en USB ansluten hårddisk.

Roine

Jag saknar följande "pryl":

Ta det som ett tips ni som håller på med teknikutveckling nånstans... :)

En bärbar cdbrännare med kortläsare för compactflash etc som kan bränna en cdskiva direkt från minnet utan att man behöver ha med en bärbar dator... Då kan man lagra i princip obegränsat med bilder när man är ute, cd skivor är billiga, kompakta och hyfsat stabila media.

/H

Vad kostar en sån där? Och hur stora bilder har du?

Om du inte har så stora bilder, eller om du inte ska ut på en sån lång resa (många krav... :) ) så kanske en Microdrive är bättre? Tar ju trots allt en gig, och man slipper ha en extra pryl med sig som kräver batterier.

Jodå...

jodå... jag har planerat att skaffa en Microdrive. Men bilderna ligger runt 2.5 Meg och då ryms runt 400 på driven, vilket inte räcker... :)

Re: Jodå...

Loj skrev:
jodå... jag har planerat att skaffa en Microdrive. Men bilderna ligger runt 2.5 Meg och då ryms runt 400 på driven, vilket inte räcker... :)

Tja, vi har alla olika måttstockar. Själv köpte jag nyss ett 512Mb kort som rymmer över 500 bilder, vilket jag tyckte borde räcka i en oändlighet. En helt annan division tydligen... :)

/E

Beror på...

Hur länge ett minneskort räcker beror ju på många saker: bildfilens storlek, resans längd och sättet att fota. Jag tar ofta alternativa exponeringar av motiven för att öka chansen att få en bra bild. Tro mig: 400 bilder räcker inte för min resa...

:)

Hej igen

Det finns en dimension till, det är inte kul att sätta alla bilder på ett kort så att säga.

Jag kör med 2st 1GB diskar som jag alternerar i D30 under resan och som jag sedan, varje kväll, backup:ar till Digital Walleten.

På en 1v resa tar jag nog ca 1000 bilder, raderar kanske 1/3 redan samma dag jag tog dem pga oika inställningar mm och de som uppenbart är skräp kan man ta bort etc.

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar