mamiyaolympus
Avslutat medlemskap
Har precis blivit med Sonys RX100. Till att fota allt möjligt. Sen till datorn för att kolla RAW-filerna. I manualen berättas hur man laddar ner programmet i rubriken. OK, sagt och gjort. Lite besvärligt att hämta filerna ur kameran. Fick ta en omväg genom filhanteraren i datorn. Kanske det är ngt. jag missat. Men sen hämtade det hem bilderna, dock bara en i taget. Sen var det behandlingen. Den var ordentligt enkel. Alltså fans inte så mycket att trixa med. Oroade mig inte för det eftersom Gimp finns. Sparade ner dem i JPEG, bästa kvalitet och det blev ordentligt stora filer 9-15 MB. Handhavandet däremot tyckte jag var omständligt och segt, någon annan gratisomvandlare har jag inte hittat som jag trivs med. Därför laddade jag ner provversion av LR. det gick klart kvickare att behandla men vid jämförelse tycker jag att LR inte klarar tonomfång lika bra. Kanske det beror på att jag inte dragit i dom rätta spakarna. Vid jämförelse på riktig pixelnivå (400%) ser man en klar skillnad. I LR är pixlarna klart avgränsade men i det andra programmet är de liksom "hopmålade"
Vad är bättre? Om man nu någon gång skulle vilja trycka upp en riktigt stor bild.
Kameran som sådan verkar väldigt trevlig och som jag ser det bra precis det jag varit ute efter.
n´Erik
Vad är bättre? Om man nu någon gång skulle vilja trycka upp en riktigt stor bild.
Kameran som sådan verkar väldigt trevlig och som jag ser det bra precis det jag varit ute efter.
n´Erik