Annons

image.Canon någon som integrerat detta i sitt flow?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mas71

Aktiv medlem
Jag har nyss blivit Canon R6 ägare och då jag är tekniknörd så går jag igång på image.canon som tjänst. Tanken är perfekt, "obegränsad temporär lagring" som en backup är brilliant, även om själva utförandet och Canons implementation skulle behöva poleras en hel del.

Med det sagt så får jag det att funka bra både hemmavid via Wifi och ute på vift via hotspot delning från min ipad / iphone.

Jag fotar enbart cRAW och skriver såväl videofiler och cRAW till båda SD-korten och det är här det blir lite jobbigt för den automatiska uppladdningen i kameran laddar upp båda minneskorten till image.canon molntjänsten, jag har provat att skriva cRAW till SD1 och JPG till SD2 och ställt in uppladdning av enbart JPG, men den struntar högaktningsfullt i detta och laddar upp ALLT.

Det är väl ett mindre problem men det äter batteri och tar tid i onödan att få allt uppladdat två ggr.
Någon som är kunnig i hur kameran agerar och har något tips på hur man undviker detta?

tycker inställningarna i kameran kring detta är minst sagt förvirrande och känner mig inte nämnvärt hjälpt av manualen.
 
Jag testade tjänsten när den lanserades för några år sedan, och det fungerade ju, jag fick även in en spegling till Googles bildlagring, men sen slutade tjänsten att fungera ett tag, någon påstod att de blivit hackade, men jag vet inte, och jag tog bort kopplingen innan de fick igång tjänsten igen, och har inte använt den sedan dess. Förhoppningsvis har säkerheten förbättrats sedan dess.
 
Iden är som du säger lysande men i praktiken är den oanvändbar, åtminstone för RAW. Alldeles för långsam över wifi trots fiberanslutning och att köra mobilt är bara att glömma (oavsett om man haft fri datavolym). Om man kunnat välja vilka bilder som ska laddas upp till image.canon kunde det funkat ändå men nu är det vad jag kunnat hitta "allt eller inget".
 
Iden är som du säger lysande men i praktiken är den oanvändbar, åtminstone för RAW. Alldeles för långsam över wifi trots fiberanslutning och att köra mobilt är bara att glömma (oavsett om man haft fri datavolym). Om man kunnat välja vilka bilder som ska laddas upp till image.canon kunde det funkat ändå men nu är det vad jag kunnat hitta "allt eller inget".

Det är för mig personligen enbart videofilerna som känns för långsamma, cRAW från R6:an är inte mycket större än JPG filerna och går förvånansvärt fort att synka.
För mig känns begränsningen snarare i kontrollmöjligheterna på kameran.
 
Det är för mig personligen enbart videofilerna som känns för långsamma, cRAW från R6:an är inte mycket större än JPG filerna och går förvånansvärt fort att synka.
För mig känns begränsningen snarare i kontrollmöjligheterna på kameran.

Jo, om man tar "enstaka bilder" kan det nog funka, men jag kör R5 och full RAW och ofta med elektronisk slutare och seriebild - då rasslar det på :).
 
Jag tycker att avsaknaden av möjlighet att styra vilka bilder som ska laddas upp är det största problemet. Det är för övrigt det som jag även stör mig lite på med Google Photos-integrationen i mobiltelefonen. Det är inte riktigt alla bilder man vill ladda upp i sitt fotoalbum. Ibland brukar jag använda mobiltelefonen för att t.ex. fotografera av påsen till den brödlimpa som nästan har tagit slut så att jag ska komma ihåg att köpa en likadan när jag kommer till affären nästa gång, eller etiketten på en vara på IKEA som talar om var i plocklagret varan finns. Såna bilder behöver man inte spara för framtiden och det blir bara ett onödigt extra arbete att plocka bort dem. Canons tjänst raderar i och för sig bilderna själv efter ett tag, eftersom det ju är en temporär lagring.
 
Jag tycker att avsaknaden av möjlighet att styra vilka bilder som ska laddas upp är det största problemet. Det är för övrigt det som jag även stör mig lite på med Google Photos-integrationen i mobiltelefonen. Det är inte riktigt alla bilder man vill ladda upp i sitt fotoalbum. Ibland brukar jag använda mobiltelefonen för att t.ex. fotografera av påsen till den brödlimpa som nästan har tagit slut så att jag ska komma ihåg att köpa en likadan när jag kommer till affären nästa gång, eller etiketten på en vara på IKEA som talar om var i plocklagret varan finns. Såna bilder behöver man inte spara för framtiden och det blir bara ett onödigt extra arbete att plocka bort dem. Canons tjänst raderar i och för sig bilderna själv efter ett tag, eftersom det ju är en temporär lagring.

Exakt, det är det som stör mig.
Jag önskar att det gick:

  • - Markera fil för fil och sedan ladda upp markerade
  • - Välja ett helt SD kort
  • - Välja en specifik folder
  • - eventuellt övriga sorteringprinciper, ex datum.
 
Kan någon av er som fått detta att fungera hänvisa till en guide? Eller berätta steg för steg hur ni gjorde?

Jag har själv försökt, både för ett år sedan och nu i kväll, men det vill sig inte. Hamnar i en evighetsloop där jag ombeds starta om kameran för att kameran ska sända bilder automatiskt, men trots omstart händer ingenting.

Väldigt frustrerande.


/ Kiwi
 
Kan någon av er som fått detta att fungera hänvisa till en guide? Eller berätta steg för steg hur ni gjorde?

Jag har själv försökt, både för ett år sedan och nu i kväll, men det vill sig inte. Hamnar i en evighetsloop där jag ombeds starta om kameran för att kameran ska sända bilder automatiskt, men trots omstart händer ingenting.

Väldigt frustrerande.


/ Kiwi

Först: Du har senaste firmware versionen på din kamera, den som släpptes nu i somras?

Du kan ha gjort allt rätt och ändå få det fenomenet du beskriver.
När du precis startat kameran efter den ber dig stänga av och starta igen, låt den tima ut och misslyckas, gå sedan in på "byt nätverk" under "Wifi/ bluetooth" och gå igenom processen för att ansluta till ditt wifi.

Kameran kör en primitiv wifi anpassning som låser sig mot en specifik router, om du t ex har ett mesh närverk eller flera routrar så blir den förvirrad. Så om du sitter mitt emellan två routrar eller halvdålig mottagning så blir det strul.

Jag har lyckats byta mellan min mobils wifi delning och mitt hemmanät AI Mesh med två routrar men om jag flyttar mig från under till övervåningen måste jag gå igenom och "välja nätvärk" igen.
 
Kameran kör en primitiv wifi anpassning som låser sig mot en specifik router, om du t ex har ett mesh närverk eller flera routrar så blir den förvirrad. Så om du sitter mitt emellan två routrar eller halvdålig mottagning så blir det strul.

Senaste mjukvaran, ja. Men det var nog valet av router som ställde till det.

Jag kör mycket riktigt mesh hemma, så när jag dammade av en gammal »vanlig« router och försökte ansluta till den så började bilderna att skickas. Men oj, så långsamt det går. Tar runt en minut per bild. Ska se om jag kan ställa om från råformat till jpeg någonstans, för jag behöver inte råformat över nätet i nuläget.

Tack för engagemanget!


/ Kiwi
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.