Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

imaconskanning vs "vanlig" skanning

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Ottosson

Aktiv medlem
Jag har några frågor angående "imacon" skanning vs vanlig skanning.

Jag tänkte byta kamera till en Pentax 67 men problemet är bara att det är så dyrt att skanna.

Jag pratade med prolabbet som hade imacon råskanning från 80:-/ruta sedan någon enklare skanning
för 16:-/rutan. Så min fråga är hur stor skillnade i kavlite det är mellan dessa skanningar?

Är det värt att köpa en pentax 67 och köra på den enklare typen av skanning eller är det bortkasstat?

Kan man komma undan billigare på något sätt isf hur?

Beror på vad du ska ha slutresultatet till. Men Imacon-s skannrar är lika bra och ger ett resultat som påminner om trumskanning. Du får ut alla detaljer och kommer troligen få ur all skärpa ur negativet också.

Men en billigare scanning kanske de använder en flatbädd eller en mindre negativskanner. Det som kan saknas är detaljer där negativet/diat är för tjock eller tunt. Mera brus i vissa delar, eller liknande.

En av de stora skillnaderna är väl att Imacons grejer har dels ett högre Dmax, och inte heller är lika känsligt för buktningar i bilden om man ska kolla själva konstruktionen på skannern.

Jäklar vad dyrt: 80 spänn för en scannning.
10 scannade bilder blir alltså 800 spänn!

Verkar lite väl dyrt om man inte är proffsfotograf. Men, om man är det kanske man istället borde satsa på ett digitalbakstycke?

Såg förresten på blocket, för någon vecka sedan, att det var nån som sålde en Imacon-scanner för 25 000 kronor.

I tidningen Proffsfoto recenserar de olika scannrar. Bland annat recenserar de Epson Perfection 4990 Photo:

För bara 4000 kronor plus moms får du en extremt högpresterande flatbäddsläsare för pappersoriginal (och annat som kan läggas på glaset) - och dessutom en utmärkt scanner för stora filmoriginal.

Nån som har testat den scannern och kan ge en jämförande bedömning med t ex. Imacon-scanner?

------------

Hoppas nån inte tycker att jag kidnappar denna tråd med mitt inlägg. Själv hoppas jag snarare att jag gjuter nytt liv i tråden.

FredrikArvidsson skrev:
För bara 4000 kronor plus moms får du en extremt högpresterande flatbäddsläsare för pappersoriginal (och annat som kan läggas på glaset) - och dessutom en utmärkt scanner för stora filmoriginal.

Nån som har testat den scannern och kan ge en jämförande bedömning med t ex. Imacon-scanner?

Jag har just gjort det och inte är det en Imaconskanner. Spelar det någon roll, då? Beror helt på hur stora bilder du vill ha. Men 6 x 7 neg kan du ju göra utskrifter i format upp till meterbredd med bra kvalitet, men då krävs en bra skanner. Ska du göra A4-bilder räcker Epson utmärkt. Någonstans däremellan finns det en gräns där du ser bristerna hos Epson 4990.

MVH/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar