Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iMac plus extern skärm - kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

virgin31

Aktiv medlem
Jag har idag en PC med dubbla skärmar samt en Huey Pantone (enklare kalibreringsinstrument) för färgernas skull. Jobbar semiprofessionellt med foto vilket gör att det blir stora mängder RAW-filer som behandlas samt retuscheras.

Min nuvarande dator börjar kännas väldigt slö (P IV 2,8GHz & 1Gb RAM, ej utbyggbart mer) och därför ska den bytas ut. Frågan är då om man ska gå över till Mac och i så fall iMac (enda alternativet) eller hålla sig kvar vid PC.

Ursäkta att jag är lite rak, men jag vill endast ha svar på nedanstående frågor och ingen pajkastning om PC vs Mac.


Fråga 1: På diverse forum pratas det mycket om den nya iMac:ens skärm och att den eventuellt inte "håller för bildbehandling". Om jag skaffar en iMac 20" eller 24" samt kopplar till min externa skärm, som är mycket bra för bildbehandling, kan jag då välja att kalibrera endast den externa skärmen? Idag är det inget problem då jag använder denna skärm som min primära skärm till PC:n, men på iMac:en kommer den ju att användas som den primära bildbehandlingsskärmen istället för den inbyggda. Funkar detta? Jag har ingen aning om denna "annorlunda" kalibrering och är väldigt intresserad av svaret...


Fråga 2: Den tilltänkta nya PC:n skulle ha följande specar: Intel fyrkärnig 2,4GHz / 3Gb RAM / Raptor 10 000 varvare Hd.
Mac:arna sägs ju vara effektivare. Om jag köper den billigaste 20" iMace:en med 2,0 Core 2 Duo och lägga i maximalt med minne (4Gb), blir en sådan långsammare/likvärdig/snabbare än en PC med ovanstående specar? Jag förstår att det är svårt att ge ett hundraprocentigt svar, men vad är Er känsla?

Jag jobbar i Capture One 3.7 samt CS3 och vill snabba upp arbetet där.

På förhand, stort tack för Er tid.
 
iMac 24" har en bättre skärmteknologi än iMac 20". Nackdelen med senaste iMac är den blanka skärmytan som ställer högre krav på omgivningen runt datorn.

Med rätt kalibrering och profilering av skärmen tror jag den duger till fotoredigering. Dock kanske inte till de mest färgkritiska prepressändamålen.

Det är enkelt att kalibrera externa skärmar i Mac OS. I systeminställningarna för bildskärmar väljer man vilken som ska vara den primära skärmen genom att dra menyraden till den skärm man vill kalibrera. När man är klar är det bara att dra tillbaka menyraden till den skärm man vill ha den på.

Den näst nyaste iMac 24" har en matt skärmyta. Den finns fortfarande kvar att köpa i vissa varuhus.
 
Härligt, tavk för informationen Per, Du verkar insatt.

Det besvarar ju fråga ett rätt så utförligt, nu väntar jag med spänning på om någon kan göra en erfarenhetsmässig uppskattning kring fråga två.
 
Mac och Windows kör nu för tiden på samma Intel-processorer så hastigheten är lätt att jämföra. Har du mycket pengar kan du köpa en Mac Pro med 15000 rpm SAS-skivor för under 30000 kr. Dra bort 4000 kr om du endast vill ha en Quad Core Xeon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.