Annons

iMac med 2 skärmar - hemma setup

Produkter
(logga in för att koppla)

arp

Aktiv medlem
just klar med nya installationen och blev rätt nöjd till sist
tänkte jag kan dela med mig av slutsatser om fler söker inspiration..

1x iMac 21.5 tum
2x Dell u2211h
2 skärmarmar som tar bort skärmfötterna (var billiga, runt 300kr st)

kvar att önska:
dellskärmarna har ITP-S panel så kvaliten är inte så långt från apples retnia. dock är färgerna inte i närheten.. finns ett naturligt färgstick som jag inte fått bort heller.. men det stör minde än vad jag trodde.
även dells matta vs imacens högglans märks inte av, med rätt ljusstyrkan så känns det som en stor skärm ändå.
skärmramarna på dell är lika billiga som märket själv.. i dagsljus märks det hur billiga dom är.
funderar på dra på ett lager högglans lack på dom så de liknar macen finish lite mer.
saknas en halv cm upp och nertill till mac'ens kanter då dell har mer slimmade kanter. det är bra för att få skärmarna närmare varandra. men för att jämna ut upptill kan man lätt klistra på en svart list om man vill.
imac 21.5 har bara en displayport, en UV19 adapter löste det från usb. funkar utmärkt. blir bra bild och går igång automatiskt.. däremot så är bildfrekvensen rätt låg. så flyttar man saker runt så hoppar dom.
spelar man mycket spel tror jag man kan störa sig över det och vill ha 2 displayanslutningar istället.

Större setup än såhär går inte jobba med, man går utanför ögats perferi.
så gå inte på större modell av imac.

aparture har aldrig varit så kul att jobba med som nu.

cheers :)
 

Bilagor

  • homeoffice-sml.jpg
    homeoffice-sml.jpg
    13.5 KB · Visningar: 1,474
just klar med nya installationen och blev rätt nöjd till sist
tänkte jag kan dela med mig av slutsatser om fler söker inspiration..

1x iMac 21.5 tum
2x Dell u2211h
2 skärmarmar som tar bort skärmfötterna (var billiga, runt 300kr st)

kvar att önska:
dellskärmarna har ITP-S panel så kvaliten är inte så långt från apples retnia. dock är färgerna inte i närheten.. finns ett naturligt färgstick som jag inte fått bort heller.. men det stör minde än vad jag trodde.
även dells matta vs imacens högglans märks inte av, med rätt ljusstyrkan så känns det som en stor skärm ändå.
skärmramarna på dell är lika billiga som märket själv.. i dagsljus märks det hur billiga dom är.
funderar på dra på ett lager högglans lack på dom så de liknar macen finish lite mer.
saknas en halv cm upp och nertill till mac'ens kanter då dell har mer slimmade kanter. det är bra för att få skärmarna närmare varandra. men för att jämna ut upptill kan man lätt klistra på en svart list om man vill.
imac 21.5 har bara en displayport, en UV19 adapter löste det från usb. funkar utmärkt. blir bra bild och går igång automatiskt.. däremot så är bildfrekvensen rätt låg. så flyttar man saker runt så hoppar dom.
spelar man mycket spel tror jag man kan störa sig över det och vill ha 2 displayanslutningar istället.

Större setup än såhär går inte jobba med, man går utanför ögats perferi.
så gå inte på större modell av imac.

aparture har aldrig varit så kul att jobba med som nu.

cheers :)

Är färgsticket innan eller efter att du profilerat dom?

Det går bra att jobba med större jag har stående 22" som matchar en liggande 30" bra och sedan en 26" på andra sidan 30":aren. Det blir lite tennismatchkänsla över det hela ibland, men det går ju snabbare att vrida lite på huvudet mot att switcha program.

/Karl
 
färgsticket är nog mer panelens fel än ett färgstick.
får jag blå att matcha så är inte röd där den ska.. etc, känns som färgrymderna inte riktigt överenstämmer.
nu är jag inget proffs på kalibrering, har ingen extern mätare heller.. så går säkert göra det bättre.
men som sagt, inget man tänker på om man inte jämnför närmaste kanterna med varandra.
hittat ett bättre läge nu som kompromissar alla 3 och inte bara blå.. så är klart behagligare nu.

hade 30+2 stående med i kalkylen. känns som det vore ett bättre format för översikt.
är ju sällan man jobbar med widescreen.
såg lite bilder på folk som hade så och 3 liggande såg klart finare balanserat ut på skrivbordet.
sen var en 30' rätt overkill för vad jag gör. så ekonomin fick spela avgörande roll där med :)
tappar bort musen rätt ofta på skärmen. och utan roterbart tangentbord & mus som följer med stolen så är det lite vinning att gå bredare än såhär om man inte bara har övervakning längst ut
 
färgsticket är nog mer panelens fel än ett färgstick.
får jag blå att matcha så är inte röd där den ska.. etc, känns som färgrymderna inte riktigt överenstämmer.
nu är jag inget proffs på kalibrering, har ingen extern mätare heller.. så går säkert göra det bättre.
men som sagt, inget man tänker på om man inte jämnför närmaste kanterna med varandra.
hittat ett bättre läge nu som kompromissar alla 3 och inte bara blå.. så är klart behagligare nu.

hade 30+2 stående med i kalkylen. känns som det vore ett bättre format för översikt.
är ju sällan man jobbar med widescreen.
såg lite bilder på folk som hade så och 3 liggande såg klart finare balanserat ut på skrivbordet.
sen var en 30' rätt overkill för vad jag gör. så ekonomin fick spela avgörande roll där med :)
tappar bort musen rätt ofta på skärmen. och utan roterbart tangentbord & mus som följer med stolen så är det lite vinning att gå bredare än såhär om man inte bara har övervakning längst ut

Rent bildbehandlingsmässigt är det oftast bäst med en stående för verktygsfält etc och så en skärm som är så är lite fyrkantigare dvs. 1920x1200 eller 2560x1600 för att visa bilden då dessa skärmar oftast överensstämmer bättre med formatet som kamerorna fotograferar i.
Praktiskt och estetiskt är ofta två helt olika saker.

Stående är också ett format som passar websidor betydligt bättre.

/Karl
 
absolut. stående hade hjälpt min programmering en hel del.
men upplösningen är hög på dom dell skärmarna, och ofta har jag 2 program per skärm så det blir ett stående format på de dokumenten som är öppna, så tycker inte det hindrar.
sen står allt i vardagsrummet inte instängd i ett källarkontor.. så det är klart, ändrar prion en hel del. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.