ANNONS
Annons

Illustrator. Markera 3 ändpunkter + förena

Produkter
(logga in för att koppla)

beaivi

Aktiv medlem
Ärede broderfolk!
Jeg har letet höyt o lavt uten å finne info om det er mulig å markere og forene flere endepunkter en 2 i Illustrator. I dette tilfellet er det snakk om å forene 3 endepunkter.

Om jeg foreksempel tegner (Ctrl+p) tre rette linjer fordelt i en Y form og markerer (Ctrl+a) de innerste endepunktene på linjene så lykkes jeg ikke å forene (Ctrl+j) endepunktene til et objekt som skal väre mulig å markere med et enkelt klikk (Ctrl+a) og strekke ut til en annen form

Her er en mere teknisk forklaring for de av oss som har den legningen:
Altså plassere den förste linjen i 0 grader «kl 12» Den andre linjen i 120 grader «kl 4.30» og den tredje linjen i 240 grader «kl 7.30» De 3 linjene stråler ut fra et felles aksepunkt i mitten.

Om Illustrator har den begrensningen at man bare kan forene max 2 endepunkter, finnes det i så fall et annet program som kan forene 3 eller flere endepunkter?

Hilsen Jove.

Jeg har samme tråd gående på www.sweclockers.com. Poster mitt svar her også (Som vel da blir et svar til meg selv?)

Hei.
Det som jeg vil oppnå med å forene fler linjer til samme ankerpunkt er å spare tid.
Altså om alle delene er lenket sammen kan jeg enkelt dra i ankerpunktene og linjene til de närmeste ankerpunktene strekkes ut (I eksempelet så vil det si at jeg kan ta tak i ankerpunktet i Y-et og dra det rett opp og da skulle de 3 linjene henge fast og strekkes til ut til en pilform)

Det er en omstendig jobb å flytte ulike deler av et bilde om jeg plutselig velger å forandre på proposjonene på motivet. Det er også på den andre siden en mulighet at det er noe grunnleggende i programmet jeg ikke har forstått...

Her er et litt overtydelig eksempel på et mulig bruksområde:
Jeg tegner et fiskenett. Masse identiske ruter bare. Jeg får plutselig en ide om at det skal väre en fisk fast i nettet. Nu skal det se ut som om fisken har kjempet i nettet.
Ettersom nettet ikke er et enkelt, solidt objekt men består av flere deler, så må jeg först markere og dra i de närmeste ankerpunktene for å illustrere uordningen i nettet.
Etter det får jeg dra resten av alle linjeendene som utgjorde nettet fram til ankerpunktene som jeg akkurat har flyttet.

Om hele nettet var et objekt (Med ankerpunkter som har 4 forankrede linjer) som kunne markeres med et enkelt klikk så kunne jeg göre jobben mye fortere.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar