ANNONS
Annons

Ilfospeed multigradefilter 1-7

Produkter
(logga in för att koppla)

TBone

Aktiv medlem
Hej!

Då jag nyligen rotat fram en massa gamla mörkrumsprylar så har jag bland annat hittat lite gamla multigradefilter. Inget konstigt med det förrutom att filterna är numrerade 1 t.o.m. 7! Det finns inga "halvsteg" så det är sju filter allt som allt.

Eftesom "all" litteratur jag sett har skalan 0-5 så undrar jag lite hur det ligger till. Ilfords website var inte sådär överdrivet hjälpsam, det fanns någon referens till "multigrade II" på deras nedlagd forum, fast den sa inte så mycket.

Finns det någon klok själ som vet vad jag sitter med för filter? Och hur de förhåller sig till den "vanliga" skalan?

Filtren är av "ovanförfilmentyp" och är 7,6*7,6cm stora och har inga ramar eller så.

/Magnus

Det är helt enkelt en gammal sorts multigradefilter med 7 olika grader av kontrast. Kan dock vara lite jobbiga att använda eftersom man inte kan ha samma tider på olika filter. Det ska följa med en liten skiva som man kan använda för att räkna om tiden när man byter filter.
Multigrade II, som du nämner, har 1-5 skalan och man behöver inte byta tider utom på filtren 4-5 då man helt enkelt bara dubblar tiden.

Exakt hur de förhåller sig till 1-5 skalan vet jag inte men det kanske finns nån anna som har använt båda sorterna och kan göra någon slags jämförelse.

Hoppas det blev lite klarare i alla fall...

/Johan

Lite klarare blev det, som det faktum att jag inte har den lilla skivan för exponeringstidsomräkning...

Det enda jag kan säga om filtren är att det nummer två som jag har verkar att vara mjukare än "det vanliga". Fast eftersom jag inte har joxat sådär överdrivet mycket i mörkrummet så skall jag inte gå ed på det...

/Magnus

Fungerar inte med dagen Ilford Multigrade papper

Jag fick med en liknande filtersats (Ilford) när jag köpte diverse mörkrumsgrejor för ett tag sedan. Jag frågade Ilford i Sverige och de sa att man inte kan använda dem med dagens multigradepapper "med gott resultat".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar