Annons

Ilford MGIV tar färg?????

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Jag gjorde tre 30*40 cm kopior som jag skar passepartouter till samt ramade himla snyggt och gav bort i julklapp. Jag använde Ilford Multigrade 4 och syrafri passepartout (inte för att det spelar någon roll på plastpapper). Nu har jag sett en enormt ful gul ton på alla kopior längs passepartoutkanterna. Flera cm på sina ställen. Det borde inte komma från passepartouten så jag undrar om det kan komma från maskeringstejpen som jag använde för att fästa bilderna på passepartouten? Någon som har likande efarenhet??? Förbaskat surt när man lagt ner en massa jobb och nu måste kopiera om bilderna.

Det kommer med största säkerhet från tejpen. Varför skulle man inte behöva syrafri kartong till plastpapper?

Är bilderna korrekt framkallade, fixade och sköljda? Använder alltid maskeringstejp och har inte märkt att de kan påverka kopiorna...

!

bilderna är korrekt framkallade och fixade. Plastpapper ska enligt Kreatima gå att använda med billigare passepartouter (läs inte syrafria). Det kan vara olika typer av maskeringstejp. Jag ska nog använda mindre tejp samt valig plasttejp nästa gång.
:(

Misstänker att det är maskeringstejpen. Hos handlare kan du köpa en syrafri tejp som är förklistrad och som du väter lite med tungen som ett frimärke för att fästa den. Mycket bra. Köpte en rulle för ca 50-60 kr och den lär räcka i evighet.

/Erik

!

Tack för tipset Sumpen. Jag antar att det är fotohandlare du menar. Jag ska knalla och köpa direkt!
:)

Normalt använder jag adhesivepapper för montering, men dom gånger jag använder tape så fäster jag bilden enbart i över eller underkanten för att unvika spänningar i bilden pga fukt och temperaturväxlingar senare.
Har använt flera olika sorters tape men aldrig sett ovanstående fenomen, lutar nog mer åt att kartongen du fått är "vanlig" kartong, har kärnan i kartongen gulnat så är det vanlig kartong.
Om bilden vore otillräckligt fixerad borde det väl synts på hela bilden?
Kartong tillverkas genom att lägga samman flera lager pappersmassa, man använder då högre kvalitet på dom yttersta lagren och lägre kvalitet på dom mellanliggande skikten, är nu mellanskikten av "fel" sort så kan ju dina fenomen med gulnande bilder komma efter ett tag.

Senast ändrad:
Mats, det är snarare inramare (vet ej yrkesbeteckningen) och konstnärsbutiker som har dylik tejp. Ibland har de tejpen i någon slags vätningsautomat så när de drar ut den så väts den automatiskt, men det blir en alltför kraftig vätning som kan få fotopappret att buckla sig. Bättre att endast riva loss frimärksstora bitar som man väter med tungan och applicerar i hörnen samt några lappar på vardera sida beroende på hur stor fotot är.

/e

Jag använder Scotch Magic "osynligt tejp" när jag monterar bilder på passepartout. Vanligt tejp fettar ned bilden/passepartouten, och lossnar efter några år. Nackdelen med Magic-tejp är dock att det sitter permanent, och är svårt att ta bort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar