Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ilford HP5 & pressning!

Produkter
(logga in för att koppla)

xxx

Guest
Hej!

Tänkte prova att pressa Ilford HP5 till 800 respektive 1600 ASA (120 film). Är det någon annan som har provat? Hur blev resultatet? Vilka framkallare brukar ni använda till HP5?

Är det förresten någon som vet hur Ilford HP5 och Kodak Tri-X skiljer sig åt?

Hälsningar
Fredrik

Visst går det bra att pressa Ilford HP5 Plus. Dessutom tror jag inte att det är någon skillnad på filmformaten.

Jag har nyligen pressat den till 800 (småbild) såväl som till 1600 (120-film). Jag kan lägga upp några exempel på en temporär hemsida senare ikväll.

Jag är helt ny på Ilfords filmer men leker för tillfället med Kodak T-Max som framkallare och det går bra. Jag började med D76 (1:1) och då hade jag dålig teckning i högdagarna. Det kan iofs bero på att jag inte hittade någon fräsch D76 eller på att jag inte gav mig tid att justera framkallningen med exponeringen.

Jörgen!

Tack för ditt svar. Av någon anledning kommer jag dock inte åt dina bilder. Har du någon aning varför? Ska dock även försöka hemma i kväll...

Hälsningar
Fredrik

Hej!

Nu fungerade det bättre. Ska genast prova att pressa filmen till 800 eller 1600 ASA. Utifrån dina bilder tycker jag kornet verkar bli lagom stort. Gråskalan gillade jag också. Så fort jag får fram någon någorlunda ok bild laddar jag upp den här på fotosidan!

Tack för allt jobb du lagt ned med inscanning, utläggande av bilder o.s.v.!

Hälsningar
Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar