ANNONS
Annons

Ikelite för 400D eller kompakt långzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

cozed

Ny medlem
Hej alla UV-fotografer!

Nu har jag läst runt. Kollat lite priser. Hittat sidor om UV-foto, och nu står jag i valet och kvalet om vad som skall införskaffas.

Ikelites UV-hus till EOS 400D = ca 8000kr
+ ev. 1-2 billigare blixtar = ca 4500kr

eller

Canon G9 + UV-hus = ca 6500kr
(kan även tänka mig någon annan långzoomare/kompaktkamera som har många manuella inställningar. Tips?)

Vad är mest värt i längden?
Det skiljer kanske inte mycket i pris om man ska ha några externa blixtar till långzoomaren också... men det är fortfarande mycket pengar.

Som jag förstått så är blixtar ganska så värt vid UV-foto i alla fall?

Tanken är att jag i november kommer att åka ner till Indien, i ett halvår, för att utbilda mig till Divemaster alt. Assistant Instructor för att i framtiden jobba som det. Då vill jag definitivt ha med mig en kamera under vattnet.

Tack på förhand!

-Carl

Det blir ju hemskt mkt trivsammare prismässigt med en G9'a. Tänk även på vilka objektiv du vill använda till 400D, om det är 18-55 skulle jag nog faktiskt istället gå på en G9'a.

Två blixtar för det priset känns ngt tajt, skyddet till objektivet (dome) kostar ju lite också å sist men inte minst tror jag ett hus kostar några tusenlappar till med moms osv.

Men visst kan det vara mkt användbart med blixt under vattnet å ge en skön stuns åt bilderna, men man kan ju leva ett tag i indien för mellanskillnaden också å dyka osv.

Filma kan vara ett litet kul plus med G9'an, som känns som ett väldigt smidigt paket med UV hus.

Kort svar då jag ska sätta mig i rusningstrafiken snart:

Vill du som du skriver "ha med en kamera under vattnet" är 400D inget bra val. Den är alldeles för stor och klumpig. Du kan helt enkelt glömma att ha med den när du går kurs, guidar folk och liknande.

Vill du dyka för att fota och känner att det är ett intresse du vill lägga en hel del tid och pengar på, så är 400D ett kanonval. Möjligheterna är galet mycket större med 400D än med någon kompakt, fast bara om du har möjlighet att lägga den tid och koncentration som krävs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar