Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ihoptryckta bilder vid visning på TV:n?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska visa bilder på en tv (Samsung LCD) men får inte ordning på formatet. Antingen visas stående bilder ihoptryckta (vid 16:9), eller så är de liggande bilderna ihoptryckta (vid 4:3). Någon som vet lösningen?

Bilderna är i orignalformat från en Canon Mark II, visade från en bränd DVD-skiva.

MYYYCKET tacksam om någon har ett tips... Svara gärna till [email protected] eftersom min mailadress som är inlagd här inte fungerar idag (de ska byta server)

Hälsn Mette Tekniker :)

När du säger att bilderna visas från en dvdskiva, spelas de upp från en dvd-spelare eller en dator? Om källan är en dvdspelare så kolla att du inte har någon form av zoom eller aspect ratio-grej som förvränger bilderna. Oftast finns det en knapp på fjärrkontrollen där man kan välja detta. Se till att ha en bild på något som du vet är perfekt runt och se till att detta förbli det på tvn och inte ovalt/elliptiskt. Om källan är en dator så se till att du kör rätt längd-bredd-förhållande och gärna pixelmappad upplösning.

Hej Olle!

Tack för ditt svar! Källan är en dvd-spelare, för att det ska vara så enkelt som möjligt. Vi provade med de olika alternativen både på tv:n och fjärren, men vi kunde inte hitta ett val som gjorde att både stående och liggande bilder blev rätt. Vet du säkert att det finns ett sätt att få det att fungera? Det känns ju i så fall lättare, bara att fortsätta leta tills vi hittar det menar jag... Kan det vara en kombination av fel också?

Vad är pixelmappad upplösning? Har jag aldrig hört talas om (känner mig uråldrig, haha). Är det lättare om vi använder datorn? Med längd-bredd-förhållande, menar du att det ska vara samma inställning på datorn (skärminställningar?) som på tv:n (finns bara ett?), eller ska jag göra något med bilderna på skivan?

Hoppas du eller någon annan är en fena på detta... Tacksam för all hjälp, ska använda detta på en mässa på söndag så det vore toppen att få det att fungera!

Bästa hälsn Mette

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar