Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Igenväxta gamla vägar (skogsvägar), banvallar, ödetomter, fd ängsmark efterlyses.

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Igenväxta gamla vägar (skogsvägar), banvallar, ödetomter, fd ängsmark efterlyses.
Någon som har några tips var man kan hitta detta?

Varje tips är mycket intressant!

Är det något speciellt område i landet som är intressant för dig?

I Skåne vet jag att det finns en del ängar som kan vara ganska snygga. Tex runt Gällabjer utanför Röstånga: om du har en karta över Skåneleden så hittar du någonstans att parkera en bil, ett vindskydd och lite annat praktiskt.

Allt mellan Skåne och Uppland är intressant i första hand. Fast tips över hela Sverige mottages tacksamt :)

Allt mellan Skåne och Uppland är intressant i första hand. Fast tips över hela Sverige mottages tacksamt :)

Det finns övergivna vägar i stort sett överallt där människor funnits. De syns bara olika mycket. De blir ju snart till en stig innan de försvinner helt.
Banvallar borde man kunna lista ut var de finns genom att titta på gamla spårkartor som man jämför med nuvarande spårdragning. I befolkade områden försvinner de snart eftersom marken behövs till annat.

T.ex. i Gästrikland där jag växte upp behöver man inte gå långt för att hitta allt du eftersöker och mycket mer. Jag antar att det är likadant överallt i Sverige, så det är bara att ge sig ut i skogen, gärna med en orienteringskarta, som visar detaljerna.

Gamla banvallar och vägar finns som sagt verkligen överallt. Det har funnits många järnvägar i Sverige som lagts ner eller dragits om. Om du kan specificera något närmare geografiskt än "mellan Skåne och Uppland" så kan vi nog komma med tips.

Säg västergötland med omnejd. Men jag rör mig över stora ytor så att säga. Sen är det ju inte SÅ lätt att hitta. Har gått på en del fascinerande ställen själv men händer inte speciellt ofta.

Det är själva naturen jag är ute efter i dessa korridorer/gläntor. Inte mänskliga spår mer än att de satt sin prägel på markytan och hur den formar naturen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar