Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Igenkänning i kommersiella syften

Produkter
(logga in för att koppla)

Resistent

Aktiv medlem
Jag håller på med ett white paper för ett företag. Det handlar om en behandling av ledbesvär. För att illustrera lite så har jag tagit lite suddiga gatubilder. Dvs personer i stadsmiljö. Det är ordentlig rörelseoskärpa på människorna så de är inte igenkänningsbara. Men om man skulle se sig själv eller en nära vän så skulle man kanske kunna lista ut det med hjälp av kläder och annat. Finns det någon definition av hur oigenkänningsbara människor måste vara i kommersiella sammanhang? Finns det någonstans man kan läsa om det? Har letat lite, men min google-fu sviker mig.

Det är väl lagen om namn och bild i reklam som eventuellt kan komma ifråga, om ditt vitpapper kan betraktas som marknadsföring.

Jag tror, men vet inte, att en person på en bild måste vara igenkännbar rent allmänt och inte bara av en snäv krets. Förmodligen resoneras det om den saken i förarbetena, vilka jag inte har läst.

Lagen.nu listar följande förarbeten:
Prop. 1978/79:2, LU 1978/79:6, rskr 1978/79:46

Tack PMD!

Det var precis det jag letade efter.

Det får nog räknas som marknadsföring, oavsett vilket så vill jag inte chansa.

Här kommer en bättre referens till personuppgiftslagen. Notera även att 2 § i personuppgiftslagen gör den subsidiär till andra lagar, så man måste kolla upp om det finns någon annan lag som säger något annat innan man tillämpar PUL.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar