Annons

Igår hörde jag ett ljud...

Produkter
(logga in för att koppla)

Warbird

Aktiv medlem
Jag åkte ut till Hasslarps dammar igår för att försöka få lite bilder, och när jag parkerade så såg jag en kille med stort vitt objektiv. Efter att sneglat lite så tyckte jag mig känna igen en "kändis" här från sidan, jodå mycket riktigt. Trvligt, trevligt.

Men en sak har förföljt mig lite i minnet.
Ljudet när hans kamera tog seriebilder!!!

Mina 3b/s låter nu som:
KaFlapp

KaFlapp

KaFlapp

Men det var kul att träffa en forummedlem i alla fall... :)

Känslan känns igen! :-/

I mindre verklighetsförankrade stunder kan man nästan få för sig att ljudet från en 30a eller 5a i sej själäv är själ nog för att spräcka allt vad matkassa heter. 400an tillsammans med telen låter inte såvärst spännande längre :s

Ha-begär, ha-begär!

På Jönköpingsmässan fick jag känna på en EOS1D MkIII. Efter det låter min 30D "flopp, flopp, flopp"...

Hä int bra för plånboken sånt här... ;-)

/Per

Konstigt att ljudet inte är en parameter i produktbeskrivningarna:

"Megapixlar: 8
Bilder/s: 5
Inbyggd blixt: Ja
Slutarljud: Fla-flopp"

Eller betänk den här ordväxlingen:

-Älskling, jag MÅSTE köpa en ny kamera.
-Varför då?
-Den gamla låter så tråkigt.

Vet inte vad jag vill säga med detta inlägg. Kanske bara reflektera över att vi karlar ibland inte är riktigt kloka.
/jer.

Jewster skrev:
Vet inte vad jag vill säga med detta inlägg. Kanske bara reflektera över att vi karlar ibland inte är riktigt kloka.
/jer. [/B]

Vad menar du?! Ljudet är ju den absolut viktigaste egenskapen för att ta bra bilder!

Om det är någon som har slutarljudabstinens så kan jag sälja min Pentacon med tygridåslutare, det är ett ruggigt gôtt ljud i den. Vi kan väl säga ca 8000:- för den (en eos 1DS mkII kostar ju 70000:- så det är ju ruggigt billigt).

Själv tycker jag allra bäst om hur det låter när återspolningsstoppet går tillbaka tillsammans med det vanliga slutar-ljudet på min F4, en massa finmekaniska grejjer som snurrar och slår, mumma!

Ja du Mats....när man har hört en MII eller MIII smattra på så vill man helst skaffa ljuddämpare till sin 20D, 30D o.s.v. för att inte låta andra höra det löjliga ljudet. Det är som att stå i naturen och jämföra en hackspett och en tamgås....:)

Visst är det stor skillnad. Men jag är pinsamt medveten om att även om jag hade skaffat en vassare kamera så hade inte mina bilder blivit lika mycket bättre som plånboken tommare. Däremot..hade jag satt min kamera i händerna på killen du träffade (tror jag vet vem det var) så hade det blivit en förändring av resultatet. Så är det bara...och då kan ljudet kvitta.

/Arne

Tråden för mig att tänka på HD, betänk en HD som låter som en Zundapp... Inte så konstigt att de försökte ta patent på ljudet, det är ju halva känslan :)

Vad är väl detta high-tech smatter mot en M2:a på 1/15-del.....mummms ;-)

/Matti

Nåja, Mats. Nu är det ju inte ka-flapp som räknas, utan de bra bilderna... Jag fick bara slänga fler ;) tre och en halv godkända blev det. Hur gick det för dig?

Hmmmm...

En F1'a sejer bara slap, slap slap....6 gr. i sekunden, om man hör godt efter.
Och på G7'an kann man välja mellan fågelkvitter och EOS 3 "sound".....

Jesper: Inga godkända...
Ett fåtal sparade dock, mest som eget "utvecklingmaterial", men inga som hamnar på webben eller papper.

Jag tror inte det fungerar med autofokus (eller min manuella) på lågt flygande svalor. I alla fall för mig... :)
Ska prova med förfokusering imorgon.

Konstigt att ljudet inte är en parameter i produktbeskrivningarna:

"Megapixlar: 8
Bilder/s: 5
Inbyggd blixt: Ja
Slutarljud: Fla-flopp"

Eller betänk den här ordväxlingen:

-Älskling, jag MÅSTE köpa en ny kamera.
-Varför då?
-Den gamla låter så tråkigt.

/jer.

åh så klockrent :D skratta ihjäl mig ^^ jag tycker också de är svårt att förklara till min flickvän varför jag ska köpa ett objektiv för ett par tusingar, jag tror personligen att vi killar har en "mycke vill ha mer" grejj inprogramerade i hjärnorna på gott och ont.

Mmmm

Har samlat på mig lite olika "ljud" under åren, och måste väl erkänna att jag brukar peta i lite batterier i min gamla Nikon F4s ibland. Endast för att få höra slutaren och frammatningen och med ett nöjt léende kunna sätta undan den igen.

Gillar det där lite mer mekaniska och oprecisa ljudet. Kommer nog att behålla den för evigt, om inte annat för en liten ljudupplevelse då och då.

Visst myser man när man dammar av en serie med de nyare kamerorna, men de tycks ändå aldrig få kärleken till min F4'a att dö ut.

B)

När jag trycker av min gamla Canon EF, där dessutom spegeldämpningsskummet upplösts i molekyler, då ekar det mellan väggarna. Dessutom vrider sig hela kameran runt mekanismen, när det bryter löst, ungefär som när man gasar en Camaro Z28 med ena foten på bromsen.

Men det blir bara en föreställning per manuell frammatning/uppspänning. Motor gives ej.

Gammal tråd, men jag har kört förbi de där dammarna några tusen gånger och fick härom veckan höra att det är ett rikt fågelliv där. Är det värt ett besök? Är verkligen ingen naturfotograf, men det kanske är kul...

Annars gillar jag D3:ans Ka-plonk,Ka-plonk,Ka-plonk,Ka-plonk,Ka-plonk,Ka-plonk,Ka-plonk,Ka-plonk,Ka-plonk, men jag tror att det ljudet skrämmer fåglarna :)

Jag säger bara Mamiya RZ67: Ett tungt och mycket manligt Ka-tjoff! Och så far man baklänges av rekylen... Spegeln är väl en halv hektar stor ungefär. Om man ligger i blir det en bild i minuten.

När det gäller fåglar så kan jag rekommendera ett besök på någon riktigt stor och blöt myr. Där kan man skåda diverse snäppor, spovar, lommar och med lite tur ljungpipare som ju trots allt hör till de allra snyggaste fåglarna. De är dessutom någorlunda stora :)

Varför tror ni jag gav betydligt mer för en beg HD när jag kunde köpt en ny japan för mindre pengar??
Ljudet, vänner, ljudet

ANNONS