Annons

Ifyllnadsblixt Canon EOS 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

superboy77

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet att jobba med ifyllnadsblixt på en Canon EOS 1000D?

För en tid sedan började jag använda mig av blixt för ifyllnad på min Canon IXUS 70 i större utsträckning och det fungerar mycket bra. Exponeringarna blir klockrena med fin blå himmel och motiv som är fritt från skarpa skuggor. Den enda inställningen som jag har gjort är att aktivera lång synkroniseringstid.

Nu försöker jag göra samma sak med min Canon EOS 1000D men det blir bara skräp! Den blåser ut allt som finns, till och med bakgrund. Jag har försökt använda mig av blixtexponeringskompensation men den blir olika resultat var gång. Jag fotar i AV-läget men har också testat P och TV och även full automatik.

Finns det någon som har några tips att ge? För det kan väl inte vara så att ifyllnadsblixt fungerar sämre på en EOS-kamera än en IXUS-kamera?!
 
Det heter upplättningsblixt på svenska.

Det verkar som om ditt problem, om det fräter ut hela bilden, beror på att det är för ljust för att exponeringen ska bli bra när du har max blixtsynktid. Din systemkamera har säkert ett högre lägsta ISO än din IXUS och därför kan IXUSen synka bättre. Ytterligare en anledning är att IXUSen har elektronisk slutare medan din EOS har en riktig mekanisk.

Dessa problem kan man kringgå med sk HispeedSync kolla i din manual hur man använder det och om det finns på den blixt.

M
 
Prova detta

Är det någon som har erfarenhet att jobba med ifyllnadsblixt på en Canon EOS 1000D?

För en tid sedan började jag använda mig av blixt för ifyllnad på min Canon IXUS 70 i större utsträckning och det fungerar mycket bra. Exponeringarna blir klockrena med fin blå himmel och motiv som är fritt från skarpa skuggor. Den enda inställningen som jag har gjort är att aktivera lång synkroniseringstid.

Nu försöker jag göra samma sak med min Canon EOS 1000D men det blir bara skräp! Den blåser ut allt som finns, till och med bakgrund. Jag har försökt använda mig av blixtexponeringskompensation men den blir olika resultat var gång. Jag fotar i AV-läget men har också testat P och TV och även full automatik.

Finns det någon som har några tips att ge? För det kan väl inte vara så att ifyllnadsblixt fungerar sämre på en EOS-kamera än en IXUS-kamera?!

Sätt ISO på 100/200
Anvvänd t.ex. AV eller M. Blända ner så du får max 1/200 s (eller om det är 1/250 som är minsta synktid på din kamera).
Bör med att sätta blixtkomp på 0 eller -1/2 steg
Justera bakgrundsljus med vanlig expkomp och blixtljus med blixtljuskomp.
Bör bli hur bra som helst.
 
Sätt ISO på 100/200
Anvvänd t.ex. AV eller M. Blända ner så du får max 1/200 s (eller om det är 1/250 som är minsta synktid på din kamera).
Bör med att sätta blixtkomp på 0 eller -1/2 steg
Justera bakgrundsljus med vanlig expkomp och blixtljus med blixtljuskomp.
Bör bli hur bra som helst.

Aha, det är så enkelt!

Jag gjorde några test och det verkar fungera klockrent. Man ska alltså alltid tänka på att slutartiden ska ligga runt 1/200.
 
Japp

Aha, det är så enkelt!

Jag gjorde några test och det verkar fungera klockrent. Man ska alltså alltid tänka på att slutartiden ska ligga runt 1/200.

Och på t.ex 40D så blinkar slutartiden "250" i AV-läge då man har den inbyggda blixten uppfälld ifall man behöver blända ner ytterligare (eller sänka ISO). Annars får man det naturliga ljuset överexponerat. Tror det är likadant på din kamera.
 
Aha, det är så enkelt!

Jag gjorde några test och det verkar fungera klockrent. Man ska alltså alltid tänka på att slutartiden ska ligga runt 1/200.

Behöver inte ligga på 200, ifall du har highspeed sync. (t.ex. speedlite 430EX eller 580EX) så kan den ligga var du vill över normala 200/250. Det handlar om ljuset och dess relation till iso/f/tid/synktid

Då jag kör upplättning i motljus brukar jag exponeringskompensera -1/2 - -1 eller mer också. blixten får gå från -1 - +1 (brukar ligga där nånstans) direkt blixt. Såhär får man lite mer mättnad bakgrunden.

Innomhus kör jag så gott som alltid omnibounce och indirekt blixt
 
Jag blir inte riktigt kompis med min blixt.
Jag har en EOS 450d med en 430EX.
Problemet jag har är att jag vill använda det befintliga ljuset och sedan "ljusa" upp bilden med blixten.
Jag kör på TV och ställer in slutartid på mellan 1/15-1/40. Då säger kameran att bilden blir alldeles för underexponerad och bländarvärdet blinkar. Tar man bilden ändå blir exponeringen helt okej i alla fall.
Finns det något sätt att ändra på någon inställning eller liknande för att få det bra eller måste man köra på Manuellt?

//Viktor
 
Nu är jag inte med, du säger att bilderna blir ok så vad är problemet?

Blixt i Av-läget fungerar precis som du beskriver, ljusmätningen visar det befintliga ljuset blixten lättar sedan upp till korrekt exponering. Vill du ha en annan andel blixtljus använd en annan tid (längre tid = mer befintligt ljus), vill du ändra exponeringen använd blixtljuskompenseringen.
 
Om kameran visar att bilden blir underexponerad är det en signal till dig att det befintliga ljuset är för svagt för den tid du valt. Alltså kommer du inte att använda det befintliga ljuset, åtminstone inte till en normal exponering.
Däremot kan bilden se bra ut ändå. När du väl tar den kommer ju blixten att fylla i det ljus som inte räckte till när du höll på med att mäta.

Ställer du kameran i Av kommer den att exponera rätt för det befintliga ljuset, vanligtvis, då det finns mer exponeringstid än stora bländare att ta till.

Enklast är att köra manuellt. Då kan du ställa in hur du vill och dessutom får du en mätarskala där du lätt ser hur mycket under du ligger på det befintliga ljuset, utan att du behöver ställa någon exponeringskompensation för att komma dit.

Hmmm, Sara har tydligen inte heller vett att sova nu...
 
Okej, men då är det alltså lättast att använda manuell under dåliga ljusförhållanden och annars använta t.ex. TV med blixtkompensering. Tack för snabba svar! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.