Annons

Idetorka i slasken (gbg)

Produkter
(logga in för att koppla)

nosse

Aktiv medlem
Det slog mig i morse att förstra dagen i världhistorien så hade jag ingen ide på vad jag kunde fota. Jag gick ut i skogen och försökte hitta inspration men kom hem med 0 bilder.
Så frågan jag ställer är egentligen om någon vet nåt bra motiv i Göteborg..

Eller om det finns nåt allmänt bra motiv som alltid funkar i alla väder=)

TACK

Stena's nya båt - värd att fota?

En sak jag hade velat fotografera idag var Stena's nya oljetanker (Arctica tror jag den skall döpas till). Den ligger vid Amerikaskjulet, men möjligen får du intressanta bilder genom att stå på Hisingssidan (Eriksberg-Lindholmen) alternativt tar du Älvsnabben och åker turen hela vägen till/från Klippan: om du står på akterdäck lär du kunna få intressanta vinklar från vattnet.

Idag på em (typ 14 tiden) var det perfekta väderförhållanden (sol, klart) och lagom motljus med Sjömanshustrun i bakgrunden. Prognosen för i morgon ser inte helt fel ut.

På fredag döps båten och på lördag drar den, så det gäller att passa på :)

Ja, man hittar alltid något i hamnen. Just Stena Arctica har jag också tänkt föreviga. Råoljetanker, 250 meter lång, svenska handelsflottans största fartyg. Inte var dag nåt sånt ligger mitt i city.

Hon kunde inte vända i älven utan fick backas in från Älvsborgsbron :) Och gick enligt GP under brons 45-metersspann med endast ett par meter tillgodo.

Tag med vidvinkeln..!

hela stan är full av motiv :)

haga, broarna,isen, älven, angered, centralen, tåg, bilar, båtar, människor...

kanske inte så mycket hjälp men en promenad genom stan brukar ge en massa inspiration om man tänker "motiv" när man går.

Ser Artica i fönstret här brevid datorn, inte var dag skorstenen på ett fartyg är högra än huset man bor i... attans att man inte har en ordentlig vidvinkel. Annars hade jag lätt fjäskat mig ner till fören och ställt mig...

nosse skrev:
Det slog mig i morse att förstra dagen i världhistorien så hade jag ingen ide på vad jag kunde fota. Jag gick ut i skogen och försökte hitta inspration men kom hem med 0 bilder.

TACK

Ett tips är att kika in i FotoVästforumet. Kika på tråden som ligger överst där...

nosse skrev:

TACK

Du skämtar! Göteborg är ju en fantastiskt omväxlande stad med levande hamn och allt i stan även om den var mer levande förr med alla varven kvar. Det säger jag fast jag är från Stockholm. Stan har ju en otroligt varierande arkitektur. Det kan inte vara oinspirerande. Du måste bara varit trött :).

Något som funkar i alla väder... tänk om lite och försök gå efter tema eller koncept. Leta inte motiv att avbilda. Exempel... glädje, sorg, vinter, storstadsstress, shopping, automatspel och ungdom, krogköer, reklamens inverkan, kontraster mellan nytt/gammalt rik/fattig etc etc.

Mvh Hans

nosse skrev:

TACK

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar