Annons

identifikation av EF 50/1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

fhe

Aktiv medlem
För en dryg vecka sedan lyckades jag komma över ett begagnat EF 50/1.8 som jag är hur nöjd som helst med. En sak förbryllar mig dock, den ser inte ut som någon annan 50/1.8 jag sett från Canon.

Följande skillnader mot en 50/1.8 II som jag lånade av en kamrat (och som ser exakt ut som de som finns på bild på t.ex Scandinavian Photo) har jag noterat:
- Fokusringen sitter mitt på gluggen, inte längst fram
- Tystare (dock ej tyst)
- Avståndsskala (med skärpedjupsmarkering) på tuben.
- Fokusringen är frikopplad i AF-läge.
- Den ger ett något mindre plastigt intryck.
- Det står inte "II" på den (den känns dock för ny för att vara en "I")

Överlag verkar den vara mer lik en EF 50/1.4 än en EF 50/1.8.

Jag är så här långt hur nöjd som helst med den men om det är någon som kan hjälpa mig att berätta vad jag har fått tag på så skulle jag bli glad.

Bild nedan (inte den bästa bilden men den borde duga för identifikation):

Bilagor

• 50f18.jpg
    50f18.jpg
    10.5 KB · Visningar: 314
Det är ett ef 50/1.8 mk I. Jag har en likadan och fokusringen mm fungerar likadant, ser dessutom likadan ut :)

Senast ändrad:
Det var ett snabbt svar.
Jag var helt övertygad om att den var nyare eftersom den känns solidare och användbarare på alla sätt (men vad vet jag, jag är ju bara glad amatör).

Ska man vara glad att man har hittat en 1:a eller bara fortsätta att var nöjd med den? :)

Jag tycker att du ska vara nöjd o glad med det faktum att det är en etta. Jag är nöjd med mitt och det faktum att jag fick det för nästan ingenting gör inte saken sämre :) Det är enligt diskussioner bättre än ef 50/1.8 II på alla punkter förutom en: AF är lite (väldigt lite) slöare o lite mer högljudd.

Ja, originalet är överlägsen mark II i funktionalitet och byggkvalitet. För ett antal år sedan letade jag efter en begagnad 50mm men blev till slut tvungen att köpa en ny mark II. Bilkvaliteten är dock lika bra i den nya modellen.

Justus skrev:
Det är enligt diskussioner bättre än ef 50/1.8 II på alla punkter förutom en: AF är lite (väldigt lite) slöare o lite mer högljudd.
Minsan, då var den mk II jag lånade nog bara mer sliten för den lät mer (i mina öron iaf).
Då fortsätter jag att vara nöjd :)

Tack för hjälpen.

Ja du har all anledning att vara nöjd. Även jag hör till dem som inte lyckats hitta en etta utan blivit tvungen att köpa en tvåa istället. Inget fel på tvåan, men ettan ska vara bättre enligt alla som testat båda. Fast när jag blir rik köper jag nog en f/1,4 istället.

/Jonas

En sån har jag med:) Har också testat båda och är jätteglad för att jag fick tag i första:) Den nyare ser ju så illa mycket plastigare ut, även om inte jag upplever funktionen i det sämre..

Upplever inte ljudet högre i 1:an heller. Är det verkligen det?

ANNONS