Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Identifiering: fjärilar, larver, sköldpadda??!

Produkter
(logga in för att koppla)

ImCHEETAH

Aktiv medlem
Hej!

Kan någon indentifiera följande djur? Har inga böcker för sånna djur så är lite svårt!

Skoldpadda: Okavango Delta, Botswana
Grashoppa: Swaziland
Ödla: Masvingo, Zimbabwe
Fjäril1 (svart, vit kant): Victoriafallen, Zambia
Fjäril2 och fjäril3 (brun+vit, svart+vit+orange): Södra Afrika

MVH /Peder

Bilagor

• skoldpadda.jpg
    skoldpadda.jpg
    32.9 KB · Visningar: 1,898
Magnus W skrev:
Någon på http://landskoldpaddor.se/ vet säkert bättre än jag, men jag tycker det påminner om en ung leopardsköldpadda Geochelone pardalis.

-- MW

Tack Magnus! Sökte på Google efter bilder o hittade denna som verkar bekräfta det du säger, även om jag inte riktigt vet hur mkt som skiljer en art från en annan när det gäller sköldpaddor - dom är ju i alla fall mkt lika:
http://www.grupotortuga.com.ar/fotos/geochelone pardalis (africa) 2.jpg

ImCHEETAH skrev:
Hej!

Kan någon indentifiera följande djur? Har inga böcker för sånna djur så är lite svårt!

Skoldpadda: Okavango Delta, Botswana
Grashoppa: Swaziland
Ödla: Masvingo, Zimbabwe
Fjäril1 (svart, vit kant): Victoriafallen, Zambia
Fjäril2 och fjäril3 (brun+vit, svart+vit+orange): Södra Afrika

MVH /Peder

Hej

Leopardsköldpadda

MVH

Omar

ImCHEETAH skrev:
fler bilder kommer nu i vardera svar...

Hej

Jag misstänker att det är en (common) Flat Lizard (Platysaurus imperator). Eller någon annan i det släktet. De är platta över magen och har speciella bulor på fjällen som jag tror man kan se på bilden. Sök på detta namnet och jämför dina bilder med andra du hittar på nätet.

MVH

Omar

Ursäkta!
Läste lite nogrannare nu och såg att det inte var Svenska fjärilar du ville ha namngivna...
Så tidigare länk är nog inte till hjälp.

Mvh Jonas S

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar