Annons

Identifiera gammal Contessa kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Lukazz

Ny medlem
Hej!

Ropade in en diverselåda på auktion som bland mycket annat spännande innehöll en gammal kamera komplett med stativ, glasplåtar och nån form av räknesticka från Hasselblad.

Märket är Contessa och optiken är Kolios. Men jag lyckas inte hitta exakt vad det är för modell och hur gammal den är.

Nån som har en idé vad det kan vara?

Mvh

Bilagor

• 20151204_124036272_iOS.jpg
    20151204_124036272_iOS.jpg
    62.3 KB · Visningar: 72
  • 20151204_123439285_iOS.jpg
    20151204_123439285_iOS.jpg
    63.9 KB · Visningar: 126
Hej!

Ropade in en diverselåda på auktion som bland mycket annat spännande innehöll en gammal kamera komplett med stativ, glasplåtar och nån form av räknesticka från Hasselblad.

Märket är Contessa och optiken är Kolios. Men jag lyckas inte hitta exakt vad det är för modell och hur gammal den är.

Mvh

Hej!
Vet inte om du varit inne på dessa två sidor:
http://www.samlarkameror.com/balgkameror.htm#cnettel
http://www.earlyphotography.co.uk/site/entry_S63.html
Möjligen att detta kan leda dig vidare.

Det är nog snarare slutaren som heter Koilos. Vad objektivet heter kan jag inte riktigt tyda. Med en tydligare bild av texten runt frontlinsen kanske det går att komma vidare.

Tack för länkarna! Hittade tyvärr ingen som stämde där heller.

Jag ska fixa en bild på texten runt ringen!

Annars kan du ju skriva i ett inlägg vad det står. Eller googla texten. Att det är en Doppel Anastigmat kan jag se, men inte vilken tillverkare.

Hej!

Mvh

Hej.
Jag "snurrade runt" lite på Ebay och kom till denna länk och bilder på en kamera som ser ut att likna din.
http://www.ebay.co.uk/itm/ORIGINAL-...808975?hash=item3d06e7070f:g:27AAAOSwhcJWKljN

Kan nog lägga till lite information:

Objektivet är ett fyrlinsigt Dr. Staeble Doppel-Anastigmat "Isoplast", som tillverkades i 5,8 och 6,8. Kolios-slutaren har luftbroms.

Kameran har enkelt utdrag, så det är en av de lite billigare modellerna.

Contessa och Nettel gick ihop 1919, så räkna med att kameran är tidigare än så. Tillverkad under första världskriget skulle jag med stor säkerhet tippa, så den är omkring 100 år gammal.

Om den har mattskiva och du har kassetter till den och slutaren fungerar, så kan du använda den med bladfilm 9x12. Du kanske lyckas få in bladfilmen ovanpå glasplåten, annars måste du ha inlägg för bladfilm så att den hamnar i rätt plan.

Dubbelanastigmater brukar vara bra objektiv, men ger lägre kontrast än t.ex. aplanater och tessarer, men det är lättare att kompensera för med svartvitt än med färg i mörkrummet.

Kan nog lägga till lite information:

Objektivet är ett fyrlinsigt Dr. Staeble Doppel-Anastigmat "Isoplast", som tillverkades i 5,8 och 6,8. Kolios-slutaren har luftbroms.

Kameran har enkelt utdrag, så det är en av de lite billigare modellerna.

Contessa och Nettel gick ihop 1919, så räkna med att kameran är tidigare än så. Tillverkad under första världskriget skulle jag med stor säkerhet tippa, så den är omkring 100 år gammal.

Om den har mattskiva och du har kassetter till den och slutaren fungerar, så kan du använda den med bladfilm 9x12. Du kanske lyckas få in bladfilmen ovanpå glasplåten, annars måste du ha inlägg för bladfilm så att den hamnar i rätt plan.

Dubbelanastigmater brukar vara bra objektiv, men ger lägre kontrast än t.ex. aplanater och tessarer, men det är lättare att kompensera för med svartvitt än med färg i mörkrummet.

Stort tack för ett bra svar! Jag fick med en massa "magasin" och glasplåtar i obruten förpackning. Går det att fota och framkalla dessa på nåt sätt?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    60 KB · Visningar: 46
Stort tack för ett bra svar! Jag fick med en massa "magasin" och glasplåtar i obruten förpackning. Går det att fota och framkalla dessa på nåt sätt?

Posta bilder på vad du har samt utgångsdatumet på plåtarna, så får vi se. :)

Ja, se, där har vi Dr. Staeble. Tyskarna skrev ofta 'J' för versala 'I' förr, en kvarleva från frakturtiden då vissa stilar inte gjorde skillnad på 'J' och 'I'.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar