Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ideal upplösning för web-labbet?

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Jag undrar om ni erfarna har någon tumregel när ni beställer bilder utskrift?

Ett exempel (och här talar vi om vardagsbilder 10x15 att typ hänga på kylskåpet, inga inramade mästerverk):
Om jag vill beställa bilder från t ex Snapfish, Fujidirekt eller liknande av mina RAW-bilder i Lightroom konverterar jag dem till JPEG men för att de inte ska vara för stora måste de väl komprimeras? En del labb verkar ha en maxgräns på filstorlek och det tar en evighet att ladda upp. Hur är bäst att göra?
Att gå ner i kvalité eller storlek, (300 dpi 1024x1024) typ samma som när man laddar upp bilder för fotosidan eller minska kvalitén med %-slidern?

Om man ska beställa förstoringar typ A4, vad gäller då för bra resultat?
 
upplösning utskrift

300 dpi, är den utskirftupplösning som brukar anges som "bästa" kvallitet.
240 dpi är ju de förinställda I Adobes program.

För att göra en A4 i 300 dpi behövs ca 3.500 pixlar på längsta kantae. Har man inte tillräckligt antal pixlar till den storlek/upplösning man önskar, måste man interpolera (fusk lägga till) bilden, med mindre superbt resultat.

Sen är ju betraktningsavståndet till bilden som avgör hur hög upplösning det fodras.
På en stor som sitter på andra sidan rummet kan 150 dpi räcka gott.
 
Jag rekommenderar att du läser http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/

Men kort, gör bilden precis så stor, i pixlar, som den ska vara. D.v.s. ska bilden vara 10x15cm i 300 PPI så ska den vara 1181 x 1771 pixlar. 1024x1024 i 300 PPI blir bara 8.66 x 8.66 cm.

Tack, utmärkt info!
Så man ska inte hänga upp sig så mycket på att en 6 mb fil blir 800 k om man har rätt pixelantal om drar till med ett exempel?
 
300 dpi, är den utskirftupplösning som brukar anges som "bästa" kvallitet.
240 dpi är ju de förinställda I Adobes program.

För att göra en A4 i 300 dpi behövs ca 3.500 pixlar på längsta kantae. Har man inte tillräckligt antal pixlar till den storlek/upplösning man önskar, måste man interpolera (fusk lägga till) bilden, med mindre superbt resultat.

Sen är ju betraktningsavståndet till bilden som avgör hur hög upplösning det fodras.
På en stor som sitter på andra sidan rummet kan 150 dpi räcka gott.

Tack för svar! Fuska hur då? Vad finns det för varianter?
 
Tack, utmärkt info!
Så man ska inte hänga upp sig så mycket på att en 6 mb fil blir 800 k om man har rätt pixelantal om drar till med ett exempel?

Nej, det spelar ingen roll om storleksförändringen enbart kommer från pixelreduktion. Om du däremot även sänker bildens storlek med komprimering får du ett sämre resultat.
 
Tack för svar! Fuska hur då? Vad finns det för varianter?

Att interpolera en bild innebär att man låter ett program (ex. Photoshop eller motsvarande) förstora bilden genom att lägga till pixlar baserat på hur bilden ser ut. Enkelt uttryck kan man säga att en svart pixel får åtta svarta pixlar runt om sig och därmed blir den totala bilden större.
 
Interpolering

Tack för svar! Fuska hur då? Vad finns det för varianter?

Massor!
Vid förstoring/ förminsknig kan man välja olka interpoleringsmetoder hur pixlar ska förhålla sig till de omgivande. Typ, Bikubisk, som väl kan anses vara "vanligast".
Det går att minska/öka i flera steg, för att få pixlar "på rätt plats"
Läs på, det finns mycket skivet i ämnet..

Efter förminskning/ förstoring behöver bilden en "utskriftsskärpning".
Vid 300 dpi väljer man 1,5 pixels radie och var måttlig med mängden.
Bilder som inte bläcksprutas utan printas på fotokemiskt papper har jag märkt behöver en kraftigare mängd skärpa.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.