** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Idag den 27e April 2005 leder Canon fatalt

Produkter
(logga in för att koppla)

AlfaGTV

Aktiv medlem
.. i antal användare av digitala spegelreflexer med utbytbara objektiv.

Färsk statistik på fotosidans medlemmar:
Canon - 2992 (1082 300D)
Nikon - 1565 (1191 D70)
Pentax - 31
Olympus - 17
Minolta - 0

Vart leder detta? jag tror att statistiken hade varit omvänd om jag istället kikat på analoga kameror.

Eller är det kanske så att Canon-användare är flitigare att "lägga sina kameror i kameraväskan" på fs.se ?

Sen vet jag inte om detta är representativt för den stora verkliga världen, men en fingervisning får man ju.
/Micke

Söker man på bilder tagna med KM 7D så får man upp 22 sidor med bilder.
Så...minst 1 person har en sådan systemkamera.

AlfaGTV skrev:
...Eller är det kanske så att Canon-användare är flitigare att "lägga sina kameror i kameraväskan" på fs.se ?..
Med tanke på att en del Canonfotografer lägger in kameror (som de vill köpa) innan de släppts för försäljning på marknaden så...

:)

Inca skrev:
Jodå, jag har också sett bilder tagna med 7D men om man letar rätt på den här i recensionsbanken finns inga registrerade användare..

mipert skrev:
Med tanke på att en del Canonfotografer lägger in kameror (som de vill köpa) innan de släppts för försäljning på marknaden så...

Hahha, ja det är sant, men om de läggs i kameraväskan innan de inköpts vet jag inte. Däremot finns det folk (även Nikonister) som skriver recensioner om produkter de inte ännu tagit i :D

Ber ytterligt om ursäkt, men det slog mig inte att de numera heter Konica Minolta!

Konica Minolta - 102 användare
Sigma - 8 användare

/Micke

Attans, jag visste inte att det var en tävling! Kanske ska köpa mig ett nytt Nikon-hus? Iofs har jag sneglat på ett F80 och det är ju antikt (dvs analogt) så det kanske inte hjälper.

davidvpt skrev:
Attans, jag visste inte att det var en tävling!

Va? Har du inte läst de bevingade orden?
"Den som har mest prylar när han dör vinner!"
:D

Jag är inte säker men jag är rätt övertygad om att en duktig svensk fotograf myntade de orden, nämligen Felix StClair-Renard.
/Micke

AlfaGTV skrev:
...Hahha, ja det är sant, men om de läggs i kameraväskan innan de inköpts vet jag inte...
Faktiskt är det så, i en del äldre trådar om 10D och 20D visade det sig att några hade kameran i sin kameraväska innan den faktiskt fanns i butik.

AlfaGTV skrev:
Va? Har du inte läst de bevingade orden?
"Den som har mest prylar när han dör vinner!"
:D

Jag är inte säker men jag är rätt övertygad om att en duktig svensk fotograf myntade de orden, nämligen Felix StClair-Renard.
/Micke
Jo, självklart har jag hört de orden. En del hävdar att jag lever efter den devisen.

Däremot visste jag inte att det var en tävling här på FS mellan Nikon och Canon, men det förvånar mig inte det minsta. Stämningen brukar bli hätsk när någon canonit slänger ur sig en förolämpning i ett nikon-fora... ;)

davidvpt skrev:
...
Däremot visste jag inte att det var en tävling här på FS mellan Nikon och Canon, men det förvånar mig inte det minsta....

Det var inte min mening att få det att låta som en tävling. Jag läste i ett annat forum idag om att vissa ansåg att Nikon hade "fumbled the digital ball" och att Canon tagit upp den och gensat kört ifrån.

Så jag blev lite nyfiken på hur de stod till bland FS-medlemmarna. Efter att ha summerat manuellt bland alla DSLR-hus (ej de gamla Kodak/Canon) så visade det sig att nästan dubbelt så många Canon hus är ute bland oss här.

Kom precis på att jag EJ räknat några Fuji, vilka åtminstone använder Nikon optik....

Undrar hur lång tid det tar innan Nikon kommer tebaka? För jag är rätt säker på att de inte ligger på latsidan.

/Micke

Re: Re: Idag den 27e April 2005 leder Canon fatalt

mipert skrev:

Det gör bevisligen nikonfotografer oxå (D2X bl.a.).

Men det är väl helt okej, vet man att man ska köpa den så kan man ju lika gärna lägga in den i "Din kameraväska" eller hur? :D

Arleklint skrev:
Ja det tror jag. Dom är oxå flitigast i att starta trådar i syfte att framhålla "sitt" märke ;)

Varför?
Snacka om att kasta sten i glashus...riktigt lågvatteninlägg. [Borttaget av Admin]

Arleklint skrev:
Ja det tror jag. Dom är oxå flitigast i att starta trådar i syfte att framhålla "sitt" märke ;)

Varför?

Eller så vill Nikon ägare inte prata om att dom äger en Nikon?

O.B.S...IRONI

[Edit]
Med ca dubbelt så många Canon ägare så är det inte konstigt att det förekommer mest inlägg om...just det...Canon...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar