Annons

ID- och körkorts foton

Produkter
(logga in för att koppla)

Geweas

Medlem
Hej!

Har nu en egen fotostudio och tänkte ta bilder till ID- och körkort.
Finns en (Expert) som tar sådana bilder. Min mor var där och hon fick inte bilderna godkända för körkortet så de fick tas om ett par gånger.
Därför tänkte jag att jag kan ta sådana.

Har varit på vägverkets hemsida (tor att det var den) där det står lite om mått, bakgrund mm.
Hur gör ni som fotar dessa bilder?
Avstånd mellan objekt och bakgrund?
Objektiv? mm.

Hälsningar
Åsa Pernefjord

Jag gör det så enkelt som möjligt.

Sätt modellen ca 100 till 150 cm framför en vit bakgrund. Två blixtar framifrån, ungefär 45 graders vinkel och dessa tittar lite neråt. Båda blixtarna är jämlika - ett ganska platt ljus. En blixt som belyser bakgrunden så att den blir vit. Jag kör manuellt läge, oftast 1/125 och bländare 8. Bakgrunden ungefär bländare 11 i styrka på blixten.Som ljusformare använder jag softboxar och till bakgrunden paraplyreflektor.

Knäpper mina bilder och låter modellen välja ut vilken bild som skall användas. Lägger upp två stödlinjer. En linje genom modellens pupiller i våg. Lägger nästa linje 15 - 17 mm nedanför till hakspetsen och minskar ner bilden tills dessa att måtten stämmer. Skriver ut bilden och skär ren med en specialltång för att få exakta mått på själva pappersbilden.

Förmodligen kan du klara dig med 2 blixtar och en reflexskärm. Sätt ljuset ganska rakt på. Sätt reflexskärmen där du borde haft blixt två. Blixt två belyser du bakgrunden med.

Jag kan t.o.m. tänka mig om du fotograferar i ett "litet vitt bås" att du kan använda dig av en blixt. Ljuset kommer att studsa omkring och bilden kommer att duga.

Objektiv. I princip vad som helst men inte för vidvinkligt. Kameran bara något över modellens ögonhöjd.

Det viktiga är att ljuset är ganska platt så att du inte får en massa skuggor och att modellen är nöjd med själva bilden. De kommenterar aldrig själva ljuset.........

Lycka Till

Hej Minita!

Tack för svaret.
Det var ingen dum idé att sätta hjälplinjerna på de viktiga måtten och sedan krympa bilden.

Var får man tag i den där tången?

Hälsningr
Åsa Pernefjord

Jag tog mitt eget körkortsfoto på balkongen med en ljus vägg som bakgrund. Använde en Canon 20D med ett 50mm-objektiv. Men med tanke på hur hårt de manglar bilderna kan jag inte tänka mig att det behövs någon nämnvärd bildkvalité. Mobilkamera borde duga gott.

Det viktiga är att måtten stämmer och att bakgrunden är ljus nog. Justera i valfritt bildbehandlingsprogram, jag använde Gimp.

Var får man tag i den där tången?

Hälsningr
Åsa Pernefjord

I mitt fall fick jag tången via en känning men jag har sett en tråd där tången hittades på internet till ett fördelaktigt pris (några hundralappar). Du kanske kan sitta och söka lite bland trådarna? Har tyvärr inget bra söktips - söksträng

Är ganska säker att vi har köpt våran tång till jobbet via TuraScandinavia AB.
Dock var det länge sedan vi köpte tången.

Men om det bara är enstaka bilder skulle jag inte köpa en specialtång, bara att ta en linjal och en sax.
bilden ska hålla ca 35x45mm

Dock om ni ska hålla på med detta dagligen rekommenderar jag en idkortssax.
Men innan ni köper en sådan testa så den passar till er papper.

Vi har två olika modeller på saxar den ena klarar bara att klippa i lite tjockare papper och den andra är bättre för mera standard fotopapper.

Den Expert butiken som tidigare hade tagit bilder som ej blev godkända måste ha varit nybörjare eller bara totalt nonchalant på reglerna.
De speciella kameror som oftast används inom id-fotografering har en ram i skärmen som visar var linjer för att måtten ska vara korrekta, med andra ord ganska enkelt att lyckas.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto