Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ID-foto refuserat - vilka regler finns

Produkter
(logga in för att koppla)

GunnarW

Aktiv medlem
En i familjen skulle ha ID-kort genom banken. En bild vi hade med föll på fel bakgrund och lite annat så jag tog en bild hemma efter att ha hittat "3,5x4,5cm och 14-17mm mellan hakspets och pupill" här på FS. Skrev ut på ganska ny färglaser och vanligt papper. Ingen fotoskrivare men klart användbart om man frågar mig. Det blev tvärnej på banken. De kunde inte motivera mer än att det inte var fotopapper och att firman som gör ID-korten skulle komma att neka. Fortfarande alltså på oklara grunder. Det var bara att ge sig av - till en fotoautomat! Jepp! Kraftig överexp. och grönstick men på fotopapper och hos banken var vi välkomna med det. Skönt iofs. men det störde mig också väldigt.
Hemma igen ringde jag ID-kortsfirman men de kunde inte ge några besked och några regler kunde man inte referera.
Det låter för mig som att ett foto skall vara på fotopapper bara för att så har det alltid varit och då spelar resten ingen roll.

Det kan inte handla om beständighet i fotot för det orginal man lämnar in, scannas. Ett matt papper borde ge mindre problem än blankt fotopapper vid scanning. Mer kommer jag inte på.


Swedbank Sjuhärad anger följande;

# Ansiktet skall vara avbildat rakt framifrån, jämnt belyst, bakgrunden skall vara ljus och utan skuggor.
# Båda ögonen skall vara helt synliga och pupillerna skall synas tydligt. Blicken skall vara riktad mot kameran.
# Fotografiet skall ha god skärpa. Skärpeplanet skall ligga i pupillen.
# Reflexer får inte synas i glasögon.
# Avståndet mellan pupill och hakspets skall vara 14-17 mm.
# Hela huvudet skall vara synligt, inte bara ansiktet.
# Formatet ska var ca 35-45 mm (bredd x höjd)
# Mörka eller färgade glasögon och/eller huvudbonad eller liknande får inte bäras
I vissa fall kan undantag medges. Vid medicinska skäl ska läkarintyg bifogas.


"pupillerna skall synas tydligt" - där är automatbilden klart bättre än min
Om papperskvalitet eller upplösning sägs inget.

Jag skulle gärna ha hört rationella skäl och som går att förstå. I brist på det är erfarenheten att ta mer tid på sig så man hinner få till en kopia på fotopapper om man inte har den möjligheten hemma.


Andra erfarenheter och kommentarer?
 
Jag har både tagit passfoton och ID-foton utan några problem med min gamla powershot A720. Det enda jag tänkte på var proportionen på ansiktet och sen så använde jag ett gratis online program där man matar in vilka dimensioner bilden ska ha och automatiskt skapar en jpg 10x15 med X antal bilder. Skrev sen ut dem från fujidirekt fraktfritt och det blev 75 öre för nio bilder.
 
Det hjälper kanske inte TS men när jag skulle skaffa legitimation till mina döttrar via Swedbank så tog jag bilder själv och använde mig av http://www.fotoautomaten.se/ för att få rätt storlek/proportioner. Sen beställde jag 10x15 kopior gratis från fujidirekt och det fanns inga anmärkningar på de bilderna. Kanske för att det stod Fuji på baksidan av fotona...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.