Annons

Idén med kommentar/betyg på album

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Jag är mycket nöjd och tacksam över alla kommentarer och kritik på bilderna jag lägger upp.

Men det verkar som ingen kommenterar album längre, dvs lyckas bilderna förmedla det albumet säger.

Det är ju en konst i sig att skapa ett album (i dess rätta bemärkelse) och få fram vad det skall berätta.
Då är det ju inte givet att alla bilder är en 5:a, utan skall vara så bra att medelbetyget är hyfsat och berättande.

Fler som reflekterat över det?

Det finns många bra album.

Kanske en ny topplista över album skulle till?

Roine

Jo, jag har funderat på det där med album. Det är inte ofta man får eller ger kommentarer/betyg på dessa. Jag tycker själv att det vore trevligt att få ett samlat betyg för "helheten" i sitt bildskapande.

Men ändå - det händer att bilder "lyfts ut" från albumet..kanske till ett annat mer passande album eller helt enkelt att dem lyfts ut för att tas bort helt och hållet. Då speglar ju inte det satta betyget "helheten" längre..för i den nya "helheten" saknas det ju bilder.

Jag kan bara se på ett av mina album som jag har fått kommentar och betyg på. Albumet har förändrats väsentligt sedan jag erhöll betyget. Bilder har kommit till, bilder har tagits bort och bilder har förändrats i tex beskärning eller inskanningskvalitet.

Enstaka bilder är det lite annorlunda med. Tar du bort en bild så försvinner också kommentarer och betyg. Däremot kan du förstås beskära eller förbättra inscanningskvaliteten på enstaka bilder och ändå bibehålla gammalt betyg, precis som med bilder i album.

Så för min del skulle det inte göra något om möjligheten att kommentera eller betygsätta album försvann.

/JP

Albumkommentarer

Jodå Roine, visst finns det fler än Du som har funderat över det här med albumkommentarer.

Jag har ibland försökt att tydliggöra att jag ville ha kommantarer på album sedda som en helhet. (För jag gillar att göra album som blir till en liten berättelse, med bild och text som hör ihop som en helhet.)

Kanske har jag uttryckt mig felaktigt, när jag har skrivt att jag ville att de skulle ses som en kollektion? Frågan är bara hur jag borde ha uttryckt det?

Men om vi ser framåt istället, så kanske administratörerna kan fixa till en radioknapp som man kan klicka i, om man inte vill att enstaka bilder ska kunna kommenteras i ett album,utan bara albumet som helhet?

Problemet med album, för oss som inte är betalmedlemmar, är dock numera att presentera ett album om bara 3 bilder. En utmaning i sig förstås, om man vill tänka positivt!

Med vänliga fotohälsningar Gunnel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar