Annons

Idéer till examensuppsats

Produkter
(logga in för att koppla)

Cheeserica

Medlem
Jag går på Handelshögskolan i Stockholm och ska nu skriva min examensuppsats med inriktning på marknadsföring. Eftersom jag är väldigt fotointresserad (på hobbynivå) så har jag funderat lite kring att skriva uppsats om något fotorelaterat, men jag skulle gärna vilja ha lite idéhjälp. Eftersom det svämmar över av både duktiga fotografer och duktiga hobbyfotografer som sysslar med annat i yrkeslivet så kanske det är någon av er som kan hjälpa mig att komma på ett intressant ämne att utforska lite djupare.

Ett av mina stora intresseområden är kraften i ett varumärke och hur det får en produkt att lyfta från endast en fysisk vara till något helt annat i kundens ögon. Det finns ju förstås ett antal stora varumärken inom fotobranschen men jag har lite svårt att komma på konkreta frågeställningar omkring detta. Det behöver inte heller vara storskaligt utan kan handla om "det personliga varumärket".

Sedan finns det ju oändligt många andra intressanta aspekter av kombinationen foto + marknadsföring. Är det någon som rent spontant kommer på något som kan vara kul att forska om? Detta är alltså inget jag gör kommersiellt, men jag tänkte att jag det vore bra att skriva en examensuppsats om ett ämne som jag tycker är KUL så att jag får lite drivkraft att ta mig igenom det. Ibland känns det som att det är för lite kreativitet inom civilekonomutbildningen så jag tänkte väga upp den bristen lite. :)

Det låter intressant. För mig som är frilansfotograf och har pluggat en del socialantropologi kommer frågor om genus-, klass- eller etnicitetsrepresentationer i reklamfotografier in. Jag hade funderat på ämnet till min c-uppsats men valde ett annat till slut.
Det skulle vara superintressant att läsa om det ämnet från ditt håll.

Något åt det hållet kanske? Vad är marknadsföringsmässigt kraftfulla bilder av t ex pappor, och varför?

Sveriges Radios modeprogram Stil gjorde för ett tag sen ett bra avsnitt där det pratades om exotism i Gudrun Sjödén-katalogen, för inspiration. Bör finnas i podradioarkivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar