Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Idéer på ljussättning för sportfoto-porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

LisaKronander

Aktiv medlem
Hej
jag är lite nyfiken på hur ni fotografer skulle ljussätta inför ett porträttfotografering med inriktning på sportfoto, skidåkare och ledare? Om ni själva fick bestämma, i studio med vit bakgrund(frilagd) som enda krav.

Både enskilda profilbilder på var och en och gruppbilder om 2-3 personer.
tar tacksamt emot alla tips om allt från ljussättning till poser, och efterbehandling.

(postade även en fråga om ljussättning för 2 specifika bilder, tack alla som svarat där!)
 
jobbar du mot reklambyrå med detta uppdrag? då brukar dom ha en del riktlinjer vad dom tänkt sig. Om du ska frilägga bilderna finns bättre bakgrunder än vit att använda men det är en annan sak.

Oavsett du måste lägga upp en plan vad du vill uppnå mitt förslag är att du googlar massor o kollar på bilder på skidåkare uppställda för foto försöker hitta någon du tycker ser bra ut sedan så klurar du ut vilken ljussättning o vad som gör bilden bra o sedan gör du din variant av den alltså ingen kopia ;)

För mig så förknippar jag skidåkare med snö o har du inte tillgång till snö så hade jag byggt upp en scen som förknippas med skidåkning allt ifrån kanske plädar till lyktor o allt taget i mörkare ljus med snygg ljussättning på det som är viktigt eller ännu hellre på en plats med snö.

Är det bara en gruppbild ala skolfoto så är det bara sätta ett snyggt ljus sedan frilägga o hitta en lämplig bakgrund.

Vad har du för resurser bakom detta uppdrag?
jag körde en gång på en känd löpare o vi letade efter rätt plats o sedan satte vi ljuset o körde fotade även en gång en känd löpare på ett löpband med en lämplig fond bakom för en annons för löpband i tidningen runner om jag minns rätt.

Det viktigaste för alla uppdrag är att du får ihop helheten ljussättningen är inte det svåraste i många fall utan att få deltagarna att se bra ut på samma bild desto fler desto svårare så det händer att man får byta ansikten så försök få alla stå likadant o mata på så du får ihop det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.