Annons

Idéer om att bygga blixtljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

Luttoh

Aktiv medlem
Jag tycker att lösa ljusmätare som klarar av att mäta blixtljus är en smula för dyra för mig.

Har någon byggt en egen? Länk?

ELFA säljer fotodioder som har ett känslighetsspektrum nära ögats (och films?)

en diod, tidsstyrd integrator och förstärkarsteg och man är hemma?

Finns det något annat man bör ha i åtanke?

Luttoh skrev:
Jag tycker att lösa ljusmätare som klarar av att mäta blixtljus är en smula för dyra för mig.

Har någon byggt en egen? Länk?

ELFA säljer fotodioder som har ett känslighetsspektrum nära ögats (och films?)

en diod, tidsstyrd integrator och förstärkarsteg och man är hemma?

Finns det något annat man bör ha i åtanke?

Tja det är väl ungefär det som behövs.

Finns ju varianter för integreringen;

Ljuset genererar en frekvens proportionell mot ljuset, en räknare räknar pulser. Då slipper du en A/D

En konding laddas med olika ström beroende på ljuset, en A/D läser av när det blixtrat färdigt.

Att tänka på är ju hur dioden reagerar på olika färgtemperatur i ljuset.

Nästa sak att fundera över är hur stort dynamiskt område du skall klara att mäta, det ställer en del krav på elektroniken.

Den kortaste blixttiden måste också beaktas.

Byggbeskrivning

Jag har någonstans en tidning (Allt om elektronik) med en beskrivning på hur man bygger en sådan, jag skall leta upp den och jag kan ta en kopia om du verkligen tänker göra den själv.

// Buscalle

Re: Byggbeskrivning

buscalle skrev:
Jag har någonstans en tidning (Allt om elektronik) med en beskrivning på hur man bygger en sådan, jag skall leta upp den och jag kan ta en kopia om du verkligen tänker göra den själv.

// Buscalle

Det vore väldigt snällt. :)

Det är ju helt klart både roligt och utvecklande att bygga eget.
Jag tror dock att om du lägger samma tid på att samla in tomburkar som du antagligen måste lägga på att konstruera, bygga och kaliberera bygget, så får du nog en mycket bra blixtmätare för pantpengarna :)

Hemmabygge

Det finns inget bättre än hemmabyggt, det stärker självkänslan och man lär sig på vägen. Jag har byggt massor av olika gadget's för olika saker. Jobbar lite med konsultverksamhet för d.s.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar