Annons

Idé till fortouställning. Hissa eller dissa? Tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vilket underforum jag borde posta detta så jag provar här.

Kanske lite naivt, men har en idé till en utställning eller vad man skall kalla det.
När jag och min då 3.5 årige som var i New York satte jag en kamera i handen på honom. Måste säga att jag blev positivt överraskad över resultatet och vad som fångade hans intresse.
Tycker själv det skulle vara ett intressant upplägg, med New York genom en 3.5 årings lins. Ingen plnering av bilderna, inga bildtekniker eller regler utan bara rent spontanitet. Har dock svårt att bedömma om bilderna "håller". Jag blev ju otroligt imponerad, men det är ju inte svårt att bli det som pappa.

Hur skulle man kunna komma vidare med idén och få den bedömd. Ta kontakt med några gallerier eller?

Ja, ni får hissa eller dissa eller kommentera bäst ni vill, jag tar inte illa upp :)

Spontant låter det som en kul idé. Men vid lite eftertanke blir den tveksam. Idén har utnyttjats många gånger, mer sällan där intresset så att säga hamnat på bilderna utan mer på omständigheterna runt bilderna. Sannolikt att bilder tagna av en tre och ett halvt-åring blir bilder som går att se på är ganska stor med en digitalkamera i näven. Det är dock mycket slumpen som styr. Lite elakt skulle man kunna göra en jämförelse med chimpansmålningar, inga jämförelser i övrigt :). Där resultatet ligger mer i betraktarens öga, än i ett rudimentärt medvetet bildskapande.
Samtidigt är det intressant att någonstans i åldern 3-4 år börjar det medvetna bildskapandet, huvudfotingarna är där, bilden som beskriver något om vad som finns i rummet osv.
På en del förskolor arbetar aktivt med bild i verksamheten, exempelvis Reggio Emilia. Där finns ett undersökande moment. Har också hört talas om ett intressant projekt på Valand konstskola i Göteborg om kameraförståelse i förskola och skola.
Men i bägge fallen rör det sig om pedagogik, det finns ett syfte.
Jag tror att en sån här utställning kan bli intressant om man sätter in bilderna i ett kontext. Att ett litet barn gör fina bilder ligger i också det i betraktarens, ofta förälderns öga. Men vari består bildernas så kallade kvalitet? Är det beroende på en ganska fullkomlig teknik, att barnet skulle vara medvetet om bildens process eller betraktarens öga?
Ingen aning.
Hur som helst, inlägget gav oss vår frukostdiskussion idag. Tack för det.
Mvh Gunnar S

Både ja och nej. Kul idé och säkert roligt ett tag men tror att det kanske blir enformigt efter ett tag. Beror såklart på vem utställningen riktar sig till, jag som singel 23-åring har väldigt lågt intresse för barnrelaterade saker men det slår säkert bättre i din umgängeskrets eller hos föräldrar generellt.

Det som jag skulle tycka var intressant är göra det till ett riktigt långtidsprojekt och ge barnet kameran vid 5, 10, 15 och 20 års ålder för att se hur utvecklingen och fokuset förändras. Psykologiskt är det mest intressant med samma stad varje gång men fotomässan blir det mer varierat med olika städer men ändå en röd tråd. Intervallerna är bara exempel.

Om jag vore du skulle jag försöka få ett inofficiellt utlåtande av Anna Clarén.
Hon strävar att fotografera som hon gjorde som barn i vissa av sina privata "serier".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar