Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

idé till alternativt stativ kanske...?

Produkter
(logga in för att koppla)
såg en grej på biltema som kanske vore kul att testa på kameran när man har riktigt långa gluggar, oppåt en 500 mm. är egentligen att skjutstöd för gevär, ett långt ben bara med en gummiklädd klyka högst upp. Fördelarna är ju uppenbara, det går snabbt som ögat att få upp objektivet i klykan. kameran blir rörlig i många led och man tar snabbt isär det hela. "stativet" blir lätt utan stativhuvud också. finns säkert en drös nackdelar också, får återkomma med det senare när jag provat. kan tänka mej att man är betjänt av bildstabilisering t.ex. inga stora pengar behöver man ut med heller, 170 bagare.

Bättre

såg en grej på biltema som kanske vore kul att testa på kameran när man har riktigt långa gluggar, oppåt en 500 mm. är egentligen att skjutstöd för gevär, ett långt ben bara med en gummiklädd klyka högst upp. Fördelarna är ju uppenbara, det går snabbt som ögat att få upp objektivet i klykan. kameran blir rörlig i många led och man tar snabbt isär det hela. "stativet" blir lätt utan stativhuvud också. finns säkert en drös nackdelar också, får återkomma med det senare när jag provat. kan tänka mej att man är betjänt av bildstabilisering t.ex. inga stora pengar behöver man ut med heller, 170 bagare.

Tror det funkar bättre med ett enbensstativ som man ju med fördel använder utan stativhuvud med långa objektiv. Tror att det tar för lång tid att fälla upp stativet och få kameran på plats. Med en enbenare monterad men hopfälld går det bra att ta frihandsbilder genom att hålla en hand i stativet. Med stativet uppfällt och monterat funkar det bra att bära ekipaget på axeln och snabbt kunna sätta ner den för skott. Skulle aldrig ge mig ut med stativet omonterat (om jag var på djur/fågeljakt)

Ja 170 spänn är ju billigt, men jag tror att det är lite enklare med ett enbenstativ, där fördelen är att de (kameran och stativet) sitter ihop. men släng upp en länk till produkten så får man se hur den ser ut

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv/Jakt/Skjutstod/

har köpt ett sådant och testat lite nu. i princip är det en justerbar gångstav med klyka upptill. första testet lovar gott. jag har upplevt att enbensstativ är lite omständligt att skruva av och på, och dessutom inte så rörligt som det kan verka innan. har även försökt transportera kamera och stativ ihopmonterat på axeln, men ska man vandra längre sträckor får man bra ont. skjutstödet kan man ha som en vandringsstav i rätt inställd längd och snabbt slänga upp objektivet på den när något händer. men jag märker också att bildstabilisering är nära nog ett måste.

Håller med föregående talare ... enbensstativ med snabbfäste är mitt val. Så kan man välja om man vill bära det hela på axeln, i ena handen med enbenet vikt framåt längs objektivet (jag kör med tilthuvudet Manfrotto 234RC), eller använda enbenet som vandringsstav (fast mitt är lite för tungt för det egentligen).

Mitt förslag är att köra med en riktigt monopod och ett snabbfäste i kombination med en fästplatta.
Så gör jag själv.
Då jag har ett stativhuvud som passar med sabba "platta" i mitt trebensstativ underlättar även när jag använder detta.
Förslag på snbbfäste och platta:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1559538

jag försöker inte övertala någon att prova eller gilla det här, det är som jag skrivit bara ett alternativ. jag har också en monopod med snabbplatta, samma platta som ovanst, men jag tycker inte att det går ett dugg snabbt att pilla ihop grejerna när det är bråttom, speciellt som man har en lång 500 mm som lever sitt eget liv, och särskilt inte med manfrottos grejer som klickar i snett och vint om man inte gör exakt rätt. min monopod är kanske inte state of the art, men det går banne mej inte att använda den som gåstav, då går markfästet sönder. sen kostar ju bara snabbfästet i ovanstående förslag närmare 3 ggr mer än hela biltemas skjutfäste. Iofs kan man nog komma undan ännu billigare om man anpassar en egen gåstav som någon skrev, så avancerat är inte skjutstödet, men särskilt många kronor under blir det nog inte.
iallafall...det här är ju bara vad JAG tycker.

Kan man lika bra köpa gåstavar och fixa en gänga i toppen på handtaget http://www.biltema.se/sv/Fritid/Sport/Traning/Gangstavar-teleskopmodell/
150 kr för 2 st.

Vem har så brått att de inte hinner skruva fast kameran? då är det bättre utan stöd och ta fotot på nån bråkdels sekund.

/Stefab

ja dyker det upp en linslus till räv eller så, så kanske den väntar tills man skruvat färdigt :)
grejen med skjutstödet (som jag ser det) är att man inte ska behöva ställa sej och skruva, det var ingen slump att det kom snabbfästen. Jag har tänkt mej att helt enkelt lägga klykan mot objektivet när det hänger ned och sedan lyfta alltihop till stående läge. det tar kanske1,5 sekunder. Ang att fota utan stöd så är det så jag fotat hela tiden och det funkar faktiskt ok för det mesta. Det funkar inte så bra när man måste stå i det läget i tio minuter eller mer för att inte missa nåt, eller när det är dåligt ljus.

jag försöker inte övertala någon att prova eller gilla det här, det är som jag skrivit bara ett alternativ. j
...
det här är ju bara vad JAG tycker.

Den största nackdelen med din lösning, som jag ser det är att kameran/objektivet inte på något sätt sitter fast i stativet.
Det gör lösningen ostabil och ger en ökad risk för att du tappar kamera och glugg.

Dessutom, för min egen del så jobbar jag rätt ofta med dubbla hus.
Fast tele på det ena huset på monopoden, och det andra huset med 70-200 i en Black rapid rem.
Med den kombinationen kan jag byta hus riktigt snabbt, och hålla kameran emot mig med ena armen runt monopoden när jag använder huset med 70-200 på.

Vad det gäller monopoden så brukar jag sätta den via snabbfästet i objektivets stativfäste, och lossa lite på det så att det går att vrida objektivet "runt" i stativfästet.
Gör att jag kan följa med smidigt i snabba rörelser.

Den största nackdelen med din lösning, som jag ser det är att kameran/objektivet inte på något sätt sitter fast i stativet.
Det gör lösningen ostabil och ger en ökad risk för att du tappar kamera och glugg.

Dessutom, för min egen del så jobbar jag rätt ofta med dubbla hus.
Fast tele på det ena huset på monopoden, och det andra huset med 70-200 i en Black rapid rem.
Med den kombinationen kan jag byta hus riktigt snabbt, och hålla kameran emot mig med ena armen runt monopoden när jag använder huset med 70-200 på.

Vad det gäller monopoden så brukar jag sätta den via snabbfästet i objektivets stativfäste, och lossa lite på det så att det går att vrida objektivet "runt" i stativfästet.
Gör att jag kan följa med smidigt i snabba rörelser.

håller med om att lösningen inte är lika stabil som en monopod där kameran sitter fast ordentligt. Därför krävs det säkerligen en effektiv bildstabilisering för bra resultat. Vad beträffar risken att tappa alltihop i backen gissar jag att den är marginellt större än med en riktig monopod, man har väl en rem på axeln eller kanske om halsen.
Nåväl testandet är i sin linda än så länge, återkommer med kallare fakta efter en fotofylld fjällresa i jul.

Som fd jägare så kommer mina tankar....

Man skjuter bäst med riktigt stöd, dvs liggande eller sittandes med vapnet ordentligt stabilt mot underlaget, i nödfall skulle man använda en tingest som du tycker är bra, men funkar det för dig så är det jättebra, men stabilt njaaa

Stående skjutning är oftast bäst att undvika om man inte är en duktig skytt, samma gäller att fota med tunga objektiv, inte att du är en duktig fotograf, utan att du har ordentligt stöd.,

Ett skjutstativ är mycket instabilt, anledningen till att det finns är att det är marginellt bättre än fristående skytte men väldigt få skyttar använder det. (I min vänkrets)

Som fd jägare så kommer mina tankar....

Man skjuter bäst med riktigt stöd, dvs liggande eller sittandes med vapnet ordentligt stabilt mot underlaget, i nödfall skulle man använda en tingest som du tycker är bra, men funkar det för dig så är det jättebra, men stabilt njaaa

Stående skjutning är oftast bäst att undvika om man inte är en duktig skytt, samma gäller att fota med tunga objektiv, inte att du är en duktig fotograf, utan att du har ordentligt stöd.,

Ett skjutstativ är mycket instabilt, anledningen till att det finns är att det är marginellt bättre än fristående skytte men väldigt få skyttar använder det. (I min vänkrets)

jag såg iallafall att per morberg använde ett sånt skjutstöd men i form av en avhuggen gren med klyka när han var i afrika och jagade. Så helt värdelöst kan det ju inte vara.

jag såg iallafall att per morberg använde ett sånt skjutstöd men i form av en avhuggen gren med klyka när han var i afrika och jagade. Så helt värdelöst kan det ju inte vara.

Jo jag har ju även sett att vissa skyttar använder en polares axel för att skjuta, men det gör ju inte att det är ett bra alternativ eller hur?

Missförstå mig rätt, jag har inga synpunkter på att använda skjutstöd -->allt är bättre än handhållet<---, men med långa telen är minsta rörelse katastrof så varför inte satsa på ett bra monopod istället, det är tråkigt att komma hem utan Älg/bra bilder om man valt dålig utrustning

Jo jag har ju även sett att vissa skyttar använder en polares axel för att skjuta, men det gör ju inte att det är ett bra alternativ eller hur?

Missförstå mig rätt, jag har inga synpunkter på att använda skjutstöd -->allt är bättre än handhållet<---, men med långa telen är minsta rörelse katastrof så varför inte satsa på ett bra monopod istället, det är tråkigt att komma hem utan Älg/bra bilder om man valt dålig utrustning

Jag har ännu inte sett någon jägare, på tv iaf, som använder monopod eller likvärdigt som låser fast geväret. Har bara sett skjutstöd i någon form eller fri hand. Jag vet inte, men jag antar att det inverkar menligt på flexibiliteten. Hur som helst så har jag skippat monopod, dels för att det är lite för omständligt och långsamt att montera, dels bökigt att frakta så fort man rör sej utanför bilen. Så det har blivit nästan bara fri hand, vilket i många situationer inte funkar, som du så riktigt påpekar. Bildstabiliseringen är väldigt förlåtande, men till slut räcker inte det heller. nu ska jag prova detta och kanske jag upptäcker att det inte heller är nåt bra alternativ, men jag hyser visst hopp.

måste tillägga att jag inte tycker det blir såvärst mycket stabilare med monopod heller, kanske för att jag är instabil i mej själv :D enda sättet att få det helt stabilt är ju med ett riktigt stativ, och det går fetbort för min del. att bli utpumpad av att bara bära grejer ger lite energi över till skapande.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto