Annons

Idé om trasigt Canon 70-200 4L IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Funderar på någon annan varit med om något liknande och vad åtgärden isåfall bestod i samt vad det kostade.

Var ute och fotade en kompis hund igår under ett träningspass och hade känslan när vi plåtade att bilderna blev suddiga. Tänkte inget mer på det ute i fält då frontlinsen hade fått en hel del snö på sig. Tyvärr verkar det vara någon annat fel för trots en nytvättad front- och baklins består fenomenet. Att alla bilder som tas på mer än några meters avstånd blir riktigt suddiga. Fenomenet verkar förvärras ju mer inzoomad man är. Suddigheten har dessutom en annan karaktär än bara vanligt oskärpa utanför skärpedjupet, mer drömsk. Dessutom så har både bokehn och blänk en lustig form som ser ut som ett upp och nedvänt ankare nästan. Är det någon som varit med om något liknande?

Första bifogade bilden är tagen på nära håll och skarp, de övriga tre tagna på avstånd och visar den konstiga karaktären på blänk och oskärpa.
 

Bilagor

  • Fotosidan00010.jpg
    Fotosidan00010.jpg
    438.4 KB · Visningar: 87
  • Fotosidan00011.jpg
    Fotosidan00011.jpg
    289.3 KB · Visningar: 91
  • Fotosidan00012.jpg
    Fotosidan00012.jpg
    321.6 KB · Visningar: 84
  • Fotosidan00013.jpg
    Fotosidan00013.jpg
    270.7 KB · Visningar: 76
Jag har varit med om ett 70-200 4L IS med lösa linselement, vilket resulterade i lustiga fokuseffekter. Ibland var ett hörn ofokuserat, ibland hela bilden.
Klik-klok lät det om objektivet om man vände den upp/ner upprepade gånger i handen. Några tusenlappar fattigare så hade Canon lagat felet.
 
Tittar man på bakgrundsoskärpan så verkar den vara "utdragen" på bredden. Det får i alla fall mig att misstänka att ett linsellement har satt sig på tvären.
 
Nu när du säger det så skramlar det faktiskt av objektivet, har inte tänkt på det tidigare. Om jag gått tillbaks lite i bildarkivet så verkar det faktiskt som felet har funnits en tid men har väl bortförklarat det med att man skakat till i fotoögonblicket. Verkar dock som problemet eskalerar och bilderna blir värre och värre.

Får bli ett samtal till Canon imorrn, synd bara att de inte direkt har en serviceverkstad nästgårds...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.