ANNONS
Annons

Idé om träff i sommar.

Produkter
(logga in för att koppla)

murdoc

Aktiv medlem
Tänkte för en gång skull vara ute i god tid och kolla lite intresse för en träff i sommar.

Har under flera års tid haft en tanke/önskan om att besöka Njupeskär i Dalarna. Sveriges högsta vattenfall.
Har möjlighet att få hyra en eller fler stugor i Rörbäcksnäs och det vore kul om man kunde vara flera som åker.
Jag kommer att åka i vilket fall som helst då mina barn bor i R-näs och är där ca. 1 gång per månad. Däremot har jag aldrig varit vid Njupeskär.
Tar man en weekend så har man hela lördagen på sig att fota och vandra. Det är lätt terräng så man kan ha lika dålig kondition som jag. (Tv-soffe-kondition)
Här finns lite mer info.
Ska jag kolla upp när det är ledigt och vad det kostar?

/Tommy

www.gekko.se

Låter som en kanonide:)

Hur långt är det från Lindvallen till Njupeskär? Visst är det skapligt nära eller drömmer jag?

Har tillgång till stuga med 8 bäddar vid Lindvallen (precis nedanför macken vid sälenstugan) och kan nog "flirta" med någon granne för att hyra till extra stuga också sommartid kanske..
Om jag nu inte är helt väck i mina geografiska tankar alltså..

Kom på att det kanske är smart att nämna att jag tog upp stugan i Sälen för att den är helt gratis, och sen tillägger jag att bäddarna är fördelade på tre rum (4 i ett och 2 i 2 rum) samt att det även går att bädda i vardagsrummet.
Något riktigt Big Brotherliv skulle vi alltså inte behöva riskera där om avstånden nu är rätt.

Annars funkar nog Tommys alternativ med stughyrning bra också för mig.

Det är inget större avstånd bara man är i Sälen med omnejd.
Vad gäller boende så är ju gratis gott =)
Själv så bor jag hos mina barn så boendet får ni andra eventuella medresenärer ta ställning till.
Men visst vore det väl kul med en resa?
Tänkte lägga upp nåra bilder från Rörbäcksnäs då det finns lite att fota där också.
Man skulle kunna åka upp på fredagskväll och ta Njupeskär på lördagen och sen nåt annat på söndagen innan hemresan. (om inte lördagskvällen blev för sen :)
Eller så tar man hemresan över Norge och åker hela Klarälvsdalen ner genom Värmland.
Finns ju lite tid att förbereda sig på.

/Tommy

Jag tycker det här är en lysande idé, Tommy! Jag kan helt klart tänka mig att hänga på. En förutsättning för mig är att det blir någon gång mellan 20 juni och 10 juli. Kanske är det också under den perioden som ljuset är som bäst? Som du sa när vi träffades häromdagen så är det ju bara under ett par veckor varje år som fallet är solbelyst (någon timme tidigt på morgonen) och det vore kul att fånga det på bild. Jag antar att det är perioden kring midsommar som solen når fram.

Alla idéer på boende funkar för mig, men gratis smakar ju bra förstås.

Kan du kolla vidare om möjligheterna att låna stuga, Lotta? När vi vet mer om det så kan vi lägga upp en möjlighet till bokning här på fotosidan.

Utan närmare koll på datumen kan jag ändå svara att stugan som det ser ut nu bara är upptagen v.26. Den stugan är inga problem att låna i sista stund om så är, men behöver vi komplettera med att hyra grannstuga också blir det mer att kolla upp.

Fast lite mer respons i tråden här vore ju intressant innan något bestäms och innan bokning läggs upp. Finns intresse?

Själv har jag bara möjlighet att komma från helger de datumen du nämner Hans, men det var väl helg som var tanken?

Jo, lite mer respons vore trevligt i tråden men det är kanske lite för lång tid kvar?

Solen skiner bara 2 veckor om året på själva fallet. Sommarsolståndet är runt 21-22juni och troligen så är det kring det datumet som solen kommer åt.
V.25 är midsommarveckan (20-26juni)och då har väl de flesta svårt att komma ifrån? Vilket medför att om det är solen som är intressant så bör det bli helgen vecka 24. Dvs. 18-19 juni.
Hans! Din semester börjar väl då? =)

Som sagt var så vore det trevligt med lite mer respons i tråden.
Kom med idéer!!

/Tommy

murdoc skrev:
Hans! Din semester börjar väl då?

Eh... nä! Min semester börjar den 18 juli. Men för att kunna komma ifrån måste min fru passa vår lille grabb. Hennes semester börjar den 20 juni och eftersom hon jobbar s k 3-3-schema så verkar det som om hon ska jobba den 18 juni, på lördagen alltså. Kanske har hon möjlighet att byta arbetspass med någon, men vi skulle väl nästan behöva komma iväg redan på fredagen? Att byta två pass tror jag blir svårt.

Jag slänger iväg ett mail till alla i WFS och länkar till den här tråden, så får vi se hur stort intresset är. Fast jag tycker inte det är något som hindrar att de som kan åker - även om vi skulle bli få?

Intresselista

Jag är intresserad av att hänga med till Njupeskär och de datum som passar bäst för mig är:

1. Hans Svensson, 20 juni till 10 juli.

Klart man är intresserad. Semester har jag inte lagt in om ännu så för mig är det "nästan" när som.

2. Elis Wessmark.

Startar man en sån här tråd så vore det väl själva den om man inte skulle vara med också. :D
Har dock inte klart med semestern än,men brukar ta sista veckan i juli och 3 i augusti.
Men åker man på fredagskväll och hem på söndagen så funkar nästan vilken helg som helst för mig. Blir säkert nån extra jobbarlördag då andra har semester men det går nog att byta.

2. Elis Wessmark.
3. Tommy Jansson

Skriver upp mig, fast jag är ruggigt kräsen med datum. 8-10 juli kan jag och då är nog stugan fri att använda med. Skulle de datumen funka och finns solen kvar vid fallet då tro?

2. Elis Wessmark.
3. Tommy Jansson
4. Lotta Elofsson

värre än smått vis..

murdoc skrev:
Jo, det var inte på smått vis :D
hehe, skulle kunna säga att jag insåg att mina krav var stora och därför dra mig ur;)

..men sanningen är att jag hittade något jag inte noterat i kalendern den helgen också. En inbjudan till bröllop just den Lördagen (9:e)
Fast jag gick mest på Hans datum när jag kollade och helgen före var mest ockuperad av att vara mamma och social med sonen egentligen. Kanske ett byte av helg går att få igenom med fadern om ni väljer den helgen, men annars lägger jag ner planen om att kunna åka med. Tills vidare tar jag bort mig från listan.

2. Elis Wessmark.
3. Tommy Jansson

EDIT: Upptäckte just att helgen innan är den enda stugan är upptagen så det var inte så smart ändå..

Senast ändrad:
Men förresten skäms jag inte för att sjabbla med tider längre.. Skyller nog på Hans som bara skrev datum mellan tre helger varav en är midsommar;)

Helgen före midsommar borde ju ligga skapligt i tid annars för bra ljus? Är den stört omöjlig? Helgen vecka 24 alltså.. Då är stugan fri och jag ska inte varken jobba eller på bröllop eller annat (och den planeringen är dubbelcheckad innan detta inlägget t o m. Det är helt sant:))

Nu har jag iaf visat att jag inte är så ruggigt kräsen på helger ändå.. Inte värre än Hans, bara lika kräsen kanske;)

Men - helgen vecka 24? Fredagen är ju Islands nationaldag, ju! Det går ju inte! :eek:)

Jag tror som sagt att det blir svårt för mig den helgen p g a att min fru jobbar både fredag och lördag och vi har ingen barnpassning. Fast jag har inte riktig koll på tiderna som gäller för hennes jobb. Om det är så att hon jobbar tidigt bägge dagarna, så kan det lösa sig genom att hon byter bort lördagen (någon annan går in och jobbar för henne). I så fall skulle jag kunna hänga med från fredag eftermiddag. Men det är många men...

/Hans - otroligt kräsen på tider.

Helgen före midsommar skulle nog passa mig ganska bra. Ska ev. till Stryn och åka snowboard nångång runt midsommar men har inget klart ännu.
Tyvärr verkar det vara lite dåligt med intresse för resan men man behöver ju inte vara fullt hus heller. Kan bli kul ändå.

/Tommy

Hallå hela gänget!

Jag vill hemskt gärna följa med men jag har ingen koll alls på om jag kan än. Praktik, sommarjobb, midsommar, fördelsedagar och en norge-runt-resa inbokad. Jag gör som så här; om jag kan och det finns plats över i stugan hänger jag på men jag bokar inget...ok?

Lite trögt med inlägg på WFS:sidan och framför allt i den här tråden.
Så, då lägger jag upp lite bilder från min senaste "dalaresa". Om man åker hem från Njupeskär längs med Klarälvsdalen så finns det en del att fota. Här kommer lite exempel på vad man kan se.

En av broarna över Klarälven.

Bilagor

• bro.jpg
    bro.jpg
    20.4 KB · Visningar: 67
Långflon. Ett märkligt landsakp när kraftstationen inte släpper på vattnet.

Bilagor

• långflon.jpg
    långflon.jpg
    27.5 KB · Visningar: 63
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar