Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Icke existerande sigma 100-300mm

Produkter
(logga in för att koppla)

pettersson

Aktiv medlem
Idag var jag iväg och skulle köpa ett Sigma 70-300
för 1700:- hos expert. Ok, jag vet det är väl inget jätte bra objektiv men min plånbok... och sen expert, varför? jo för att jag ska på Finlandssemester och där vill jag gärna ha objektivet så när jag såg en anons i deras katalog tänkte jag att jag åker dit (till expert).
Men då hade de slut på objektivet jag skulle ha men jag tog ett 100-300 istället.
Provade det på en kamera där och största bländare i 300 var 5.6 ok tänkte jag och slog till.
Men när jag satt på bussen hem blev jag genast ledsen och förbannad för på kartongen och brevid frontlinsen stod det f4.5-6.7, och 6.7 vill jag fan INTE ha.
Provade objektivet hemma och största bl. i 300 var 5.6, på internet finner jag inget sigma 100-300 f4.5-5.6 men när jag tittar på sigma 100-300 f4.5-6.7 ser det inte ut som det jag har köpt heller.

Så nu undrar jag; vad har jag köpt?

På kartong med STORA bokstäver: 100-300 F4.5-6.7 DL

På obj. brevid frontlinsen: LENS MADE IN JAPAN (DIAMETERMÄRKE) 55 SIGMA ZOOM 100-300mm 1:4.5-6.7 DL

Att det kan stå fel på kartongen är en sak, man blir mer misstänksam vid feltryck på objektivet, sen när man inte finner att sigma inte har ett 100-300 4.5-5.6 blir man direkt skeptisk.

Läste i någon tråd om piratblixtar att pirat tillverkarna inte vet hur data överförs från hus till tillbehör utan mäter och gissar hur det ska vara, kan det vara ett överföringsfel? Någon som vet något om kända fel på produkten? Mitt hus är en Canon EOS 300.

http://www.photo.net/ezshop/product?product_id=1144

http://www.photographyreview.com/35mm,Zoom/Sigma,100-300mm,f-4.5-6.7,UC/PRD_83588_3128crx.aspx

Konstigt att gluggen rapporterar 5.6 till kameran, men kanske (precis som kenkos MC4/7 convertrar så blir exponeringen korrekt). Hur som helst så är det ett halvt steg fel då. Är du inte nöjd är det ju bara att lämna tillbaka.

Kolla med en annan glugg som du har, ställ kameran på Tidsautomatik, ställ in 5.6 och mät ljuset. Gör samma operation med sigmagluggen och jämför tiderna, visar kameran samma tid så är det ju bra, visar den ett halvt steg fel på tiden (t.ex 1/60 istället för 1/90) så är den faktiska bländaren 6.7 (vilket den förmodligen är).

http://www.sigma-photo.com/html/pages/100_300_dl.htm

Senast ändrad:
Alla EOS-kameror (Utom 1v, 3 och 1d tror jag) stänger av autofokus om största bländaren är mindre än f/5.6. Därför rapporterar en hel del ljussvaga (pirat-)objektiv största bländaren f5.6 för att autofokus ska fungera. Kamerans ljusmätare ser till att exponeringen blir rätt i alla fall, trots att den får fel värde från objektivet.

Så den faktiska bländaren är 6.7

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar