Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
icc profiler o photoshop (igen)
- Trådstartare Saul
- Start datum
mipert
Aktiv medlem
Saul skrev:
Har letat och letat och har hitttat allt utom detta:
När man konverterat till fotolabos färgprofil och ska spara bilden, behöver man spara bilden MED profilen, eller kan man ta bort den?
Ingen profil behövs.
Konverteringen ändrar färgvärdena för att kompensera för skrivarens avvikelser.
Fotolabos skrivare skriver ut en neutralgrå ton för gul som exempel.
När du konverterar med profilen ändras bildens färgvärden till mer blått.
Profilen är du färdig med när du konverterat, labbet behöver den inte eftersom bilden är anpassad till deras maskiner.
gerhardp
Aktiv medlem
Läs det här. Lätt att begripa, färskt och informativt:
http://www.shootsmarter.com/infocenter/wc007.html
/G
/G
mipert
Aktiv medlem
gerhardp skrev:
Läs det här. Lätt att begripa, färskt och informativt:
/G
Det finns mycket bra att läsa i Crocketts artikel.
Problemet är att han har en del opponenter bland experter på färghantering.
Det finns en del saker han hävdar om sRGB och Spydermätare som en av de mer kända och respekterade experterna på färghantering (Andrew Rodney) kommenterar så här.
”...There's so much nonsense in that article I don't know where to start. Let's just say there are a number of huge inaccuracies...:
”
Jag letar efter länken till Rodneys kommentarer, jag har bara citatet kvar efter en kurs om färghantering jag höll där artikeln diskuterades.
mipert
Aktiv medlem
Nu har jag skummat Crocketts artikel och hittat ett par saker man kan ha olika åsikt om samt en sak som är helt fel;
”...there are no printers with a color space (aka output space) that is larger (holding more volume of data) than sRGB...”
Detta är inte heller så lyckat:
”...And if you want to move portrait or wedding type files in and out of your studio to get consistently great looking prints, set your digital capture camera to work in the sRGB space and set your Photoshop working space to your cameras sRGB space...”
Inte så smart att redan vid fotografering använda en arbetsmetod som tar bort fina nyansskillnader.
Nej, nu har jag varit negativ nog, nu skall jag se Liv Taylor pussa Ben Afleck.
”...there are no printers with a color space (aka output space) that is larger (holding more volume of data) than sRGB...”
Detta är inte heller så lyckat:
”...And if you want to move portrait or wedding type files in and out of your studio to get consistently great looking prints, set your digital capture camera to work in the sRGB space and set your Photoshop working space to your cameras sRGB space...”
Inte så smart att redan vid fotografering använda en arbetsmetod som tar bort fina nyansskillnader.
Nej, nu har jag varit negativ nog, nu skall jag se Liv Taylor pussa Ben Afleck.
Senast ändrad:
gerhardp
Aktiv medlem
Ja, vad gäller hans kritik av ColorVisions Spyder, så får jag instämma i att den inte kändes helt rättvisande. Visserligen säger han att problem uppstår vid kalibrering av skärmar äldre än 4 år och det kan jag inte dementera. Min Spyder fungerar iaf alldeles utmärkt och ger en bra kalibrering av mitt system. Fast det är ju åas inte i den här artikeln han framför kritiken...
Crockett skriver vidare: "If you are shooting a medium format digital capture back ... then you may be better off to use the Adobe RGB space" Här får man ju vara vaken om man har en 35mm (motsv), som klarar ett större färgomfång, vilket Crocket kunde angett. (Jag antar att det är det du syftar på). Om man har en sådan kamera är kanske sannolikheten att man känner till skillnaden lite större, även om jag håller med dig i sak. I övrigt känns det rätt.
Det vore roligt att läsa Andrew Rodneys kritik, för själv tycker jag fortfarande att informationen i Crocketts artikel är adekvat och informativ. Åtminstone tills någon övertygar mig om motsatsen. Kanske beror det på att jag inte, som Rodney, kan titulera mig expert på detta område. Jag har tyvärr inte tillgång till så många av hans artiklar, då imagingrevue.com, där han mestadels skriver, är en betalsite.
Det vore också intressant att höra lite mer av din kritik när du hunnit fördjupa dig i artikeln. Det kan ju bli så tokigt om man suger i sig fabricerade fakta.
/G
Ja, det kan man säkert diskutera. Jag kanske inte behöver försvara Crockett men jag känner faktiskt inte inte till någon sådan "in-house-skrivare" (åsyftas) som är i serieproduktion för närvarande. Även om jag gärna skulle köpa en (om den gick att lösa för rimliga pengar). Tips emottages tacksamt ;-).mipert skrev:
...there are no printers with a color space (aka output space) that is larger (holding more volume of data) than sRGB...
Artikeln, som du skummat, syftar ju på 35mm (motsv) digitala kameror, som inte bäddar in profiler, vid denna rekommendation. "If you are shooting a pro grade small format (35mm style) ... camera that does not embed an ICC profile".mipert skrev:Detta är inte heller så lyckat:
...And if you want to move portrait or wedding type files in and out of your studio to get consistently great looking prints, set your digital capture camera to work in the sRGB space and set your Photoshop working space to your cameras sRGB space...
Crockett skriver vidare: "If you are shooting a medium format digital capture back ... then you may be better off to use the Adobe RGB space" Här får man ju vara vaken om man har en 35mm (motsv), som klarar ett större färgomfång, vilket Crocket kunde angett. (Jag antar att det är det du syftar på). Om man har en sådan kamera är kanske sannolikheten att man känner till skillnaden lite större, även om jag håller med dig i sak. I övrigt känns det rätt.
Det vore roligt att läsa Andrew Rodneys kritik, för själv tycker jag fortfarande att informationen i Crocketts artikel är adekvat och informativ. Åtminstone tills någon övertygar mig om motsatsen. Kanske beror det på att jag inte, som Rodney, kan titulera mig expert på detta område. Jag har tyvärr inte tillgång till så många av hans artiklar, då imagingrevue.com, där han mestadels skriver, är en betalsite.
Det vore också intressant att höra lite mer av din kritik när du hunnit fördjupa dig i artikeln. Det kan ju bli så tokigt om man suger i sig fabricerade fakta.
/G