Annons

ICC-Profiler i Lightroom 4?

Produkter
(logga in för att koppla)

robert nordin

Aktiv medlem
Var skall egentligen ICC-profilerna ligga, för att lightroom 4 skall hitta dem?

Jag har "gödslat" lite med de två jag vill använda i LR4.

Fn ligger de i Library/Profiles/recommended. Jag har även lagt dem i biblioteket ovanför recommended.
(så att alla program som kan se dem ,ser dem.
Jag har även lagt dem i den specifika Adobe-mappen, dvs som är avsedd för adobespecifika program.

LR4 vägrar dock se profilerna i Korrektur på skärmen-läget?

Vad gör jag för fel?

Jag kör mac. Övriga icc- profiler som ligger på samma ställe syns iaf.
Men inte min blurb eller fotoklok.

Har precis jobbat med detta och hittat problemet.
Klicka på profil under Färghantering i Lightroom. Du får då upp en lista med profiler. Om dina profiler saknas så klicka på ANNAN längst ner i listan. Där finns dina profiler men du måsta bocka i rutan.

Har precis jobbat med detta och hittat problemet.
Klicka på profil under Färghantering i Lightroom. Du får då upp en lista med profiler. Om dina profiler saknas så klicka på ANNAN längst ner i listan. Där finns dina profiler men du måsta bocka i rutan.

Tack för tipset, hade ej noterat "annat", dock fanns inte mina sökta icc:er där.

Jag lägger mina profiler i /Library/ColorSync/Profiles och det fungerar utmärkt (alternativt så borde även ~/Library/ColorSync/Profiles fungera).

Jag testade just och båda platserna fungerar lika bra.

Senast ändrad:
Vilken sorts ICC-profiler är det? Om de är CMYK-baserade kan inte Lightroom använda dem och de kommer därför inte att synas i listan.

Är de däremot RGB-baserade borde du kunna hitta dem på det sätt som beskrivits tidigare.

Vilken sorts ICC-profiler är det? Om de är CMYK-baserade kan inte Lightroom använda dem och de kommer därför inte att synas i listan.

Är de däremot RGB-baserade borde du kunna hitta dem på det sätt som beskrivits tidigare.

Där sade du något! Om jag fattat rätt är åtminstone blurbs ICC CMYK. Jag misstänkte att det var något "fel"
på själva profilen. Hur "färgrymdskollar"sina Blurb-alster då, som trots allt är integrerad i LR? Tack!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto