Annons

IBM Thinkpad - olika byggmaterial?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik80

Aktiv medlem
Jag befinner mig i Bangkok och tankte handla lite prylar och har bl.a tittat pa en Thinkpad T43 som saljs for 10.000 kr. Verkar ju jattebilligt, men sen blev jag fundersam da chassit tydligen ar byggt i "fiber"(?) istaller for "titanium" som manga andra modeller har. Dessutom har den inte bluetooth vilket val ar standard nu. Nagon som kanner ill nagot om dessa tva olika byggmaterial och ifall "fiber" ar mycket omtaligare? Ar det en gammal modell om den inte har bluetooth? Kan det vara sa att detta ar nan slags lagbudgetvariant av T43 sa at de ar battre att lagga till nagra tusenlappar for att fa en "riktig" T43 i Sverige?

Tacksam for hjalp!

Om du inte är säker på vad du tänker köpa så är det bättre att avstå. Det finns många sätt att bli lurad och äldre modeller till bra ris är vanligt i Thailand. Blev själv lurad att köpa en kamera som visade sig vara utgången i Sverige. Surt.

Alla Thinkpad i T-serien har 3 års garantin som följer datorn. Du går in på thinkpads sida så känner den automatiskt igen din dator. Då ser du hu gammal den är.

Anders.Student skrev:
Du menar kanske carbon fiber alloy.
Carbon fiber heter kolfiber på svenska (eller Kevlar om vi pratar om DuPonts varumärke) men plasten skulle väl lika gärna kunna vara armerad med något annat (åtminstone i billiga modeller) eftersom den enda upplysning vi fick var just fiber?

Alloy heter legering på svenska och används när man pratar om metaller men det har väl inget med kolfiberarmerad plast att göra?

Jag har bara goda erfarenheter av ThinkPads plastchassin. De är tåliga och känns inte ens plastiga.

P.R. skrev:
Carbon fiber heter kolfiber på svenska (eller Kevlar om vi pratar om DuPonts varumärke)

Kevlar är Duponts varumärke för Aramidfiber, inte kolfiber. Det är stor skillnad på aramid och kol, Enkelt sagt är aramidfibers främsta egenskaper stor hållfasthet och seghet medans kolfibers främsta egenskap är styvhet (med biföljande sprödhet). Sedan finns det förstås mängder med varianter av kol- och aramidfiber med olika optimeringar, precis som det finns en uppsjö av olika glasfiber.

Om man inte ha specat vilken sorts fiber som används tror jag inte det är vare sig kol eller aramid (som är ganska dyrt) utan snarare glas eller kanske tom med någon billig bomulls- eller cellulosafiber.

Och slutligen skall ju fibrerna bakas in i en plast och även där finns det mängder med olika alternativ. Så om "fiber"-chassit är bättre eller sämre än metallchassit kräver lite mer info. Men det är med stor sannolikhet inte lika exklusivt. (Jfr hur stor fråga det är med plast eller metall i kamerahus trots att det är väldigt få so mfått problem med sina kamerahus i plast).

Senast ändrad:
Tack Tobias, jag ser nu att du har helt rätt och att Kevlar inte alls är kolfiber som jag trodde. Bra, då har jag lärt mig något idag också!

Nu kan ju inte fiber i den här frågan vara så mycket annat när det anges i samband med ett modellnummer på en speciell laptop. Lenovos T-serie är gjorda av "titanium composite carbon fibre reinforced plastic" om man söker i google. Iaf om de heter något med p efter Txx modellen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar