Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ibland blir kunderna inte nöjda. Liten anekdot...

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Mina kunder brukar nog allt vara ganska nöjda med de jobb jag gör men ibland går det snett.

För fem år sedan fick jag ett jobb att fotografera smink åt ett större märke (inga namn) efter att ha skickat bilder till en AD på ren chans.

Nåväl, jag fotograferade ett jobb och lämnade bilderna. Telefonen ringer och jag får en rejäl utskällning. Det visar sig att jag inte tagit med locken till läppstiften på mina bilder.
”Vilken jä..a amatör som helst fattar väl att man tar med locken” var en av de kommentarer jag fick höra.

”Du får inte ett jobb till av mig...” var en annan.

Fortfarande efter fem år tittar jag extra noga på sminkbilder i annonser och noterar att de flesta (80-85%) inte har med locken till läppstiften.

Det svider fortfarande.

;-)

Jo, så kan det gå. Man tänker mer på att man har fått ett jobb - istället för att tänka på själva jobbet.

Behöll han bilderna eller skickade han tillbaks dem? ;-)

Det låter som lite svaga argument från kunden. Har du några idéer om vad det EGENTLIGEN handlade om?

Jag har nog nån mani på att analysera reklam mellan varven och törs erkänna att jag läser och tittar i massor av tidningar med typ sminkreklam. Ärligt talat, är det bara 80-85% tror du? Jag skulle tippa på en högre % ändå utan kork. Vidare tycker jag nog att ett företag ska kunna ge några antydningar om såna "småsaker" om de är dödsviktiga. Fast det gör tydligen inte alla då. Framförde de alls några krav innan fotograferingen?

Kunden hade väl betalat dyrt för design av behållaren till sminket. Kanske var designern en släkting eller kompis som tyckte att du förstörde hans ide :O)

Presenterade du inte en ide som dom sedan godkännde eller? Jag vet ju inte hur det går till på reklamfoton, men ser alltid till att ha ryggen fri när jag gör jobb. Men det hindrar ändå inte att man kommer i klinch med kunden tyvärr, eftersom inte alla tycker om att bli skrivna på näsan.

Kunden lät ganska oseriös, eftersom du inte fick chansen att rätta till problemet, så det är bara att skaka av sig. Jag tar själv mitt jobb väldigt personligt så jag förstår om det inte är så lätt.

Sen kan jag tillägga att som amatör så fattade jag inte att man var tvungen att ta med sig locken :)

Lite mer info:

Det var ett jobb åt en reklambyrå som hade ett av de stora sminkföretagen som kund, smink av den typ man kan se anonser för i Elle, Damernas Värld och liknande.
Jag har för övrigt följt annonser för samma märke och bilderna är utan vanligen utan lock.

Det jag skulle fotografera var några produkter rakt framifrån frilagda mot vit bakgrund, en typ av jobb jag törs påstå jag är lite av expert på.

Jag hade fått jobbet genom att skicka några lite mer ”fria” bilder på spekulation till reklambyrån, någonting jag gör ibland. ADn reagerade positivt och tyckte mina bilder var, tja, väldigt bra.

Så, produkterna ställdes upp, fotograferades och bilderna levererades nästa dag.
Telefonen ringer och fotografen skälls ut.
Jag erbjuder mig naturligtvis att ta om den bild hon är missnöjd med, men icke sa Pia.

Bilderna fick jag tillbaka och betalt fick jag, men några mer jobb blev det inte.

Men det blev andra jobb med skönhetsprodukter för andra kunder. Finesse, Dove och Rexona som exempel. Åt en annan reklambyrå, tack vare de bilder jag tagit åt den missnöjda kunden.
Kan nämna att jag såg de bilder en annan fotograf tagit som ersättning för mina bilder. Med lock.

För övrigt är det vanligast att man har kunden med sig eller åtminstone hyfsat goda beskrivningar (med skisser) på hur bilderna bör se ut.

Ibland har jag dock fått helt fria händer, som med årsredovinsningen för Skånemejerier för några år sedan. Jag fick en vecka på mig att ta ett dussin bilder och alla utom en användes. Nja, vissa riktlinjer fanns, som vilka saker skulle finnas med till exempel. Jordgubbe med havre till ProViva som exempel.

Självklart tog jag ”säkra” bilder också, vore oproffsigt att inte täcka upp ryggen.

Vad gäller denna bransch finns det fler anekdoter på lager som kan visa på hur märkliga människor det finns i branschen.
Jag har en favorit om boskapstjuvar på Orust som höll på att stoppa ett reklamjobb.

OK Christel, tjejerna har somnat nu.

1989 jobbade jag hos en fotograf i Bohuslän och jag skulle göra mitt första reklamjobb på egen hand. Kunden tyckte det var OK att inte chefen var med, vi trivdes bra ihop, jag och ADn.

Vi var ute och åkte runt på Orust för att reka områden där jag senare skulle fotografera landskapsbilder med stämningsljus, typ skymning och morgondagg. Det var bestäm att ingen kustmiljö fick förekomma. Bilderna skulle sälja ett konferenshotell.

Vi tyckte vi hittade fina miljöer men nog var lokalbefolkningen lite väl tvära och avvisande, jag menar, vi var ju faktiskt inga nollåttor utan riktiga bohusläningar!
Det var till och med så att i en del hus kände vi att det fanns folk hemma men ingen svarade när vi ringde på dörren.

När vi hade varit på en gård och frågat om det fanns några tjurar någonstans vi kunde fotografera reagerade vi lite på att de tittade noga efter vår bil när vi åkte därifrån.
Och, fem minuter senare blev vi stoppade av två polisbilar. Vi snackar sirener, blåljus och dragna pistoler. Nåja, uppknäppta hölster i alla fall.

Och vi fick förklaringen till vårt bemötande.
Under flera helger hade boskapstjuvar dragit runt med skåpbil på Orust och stulit kalvar på nätterna.
Och där åkte vi runt och spanade på gårdar och frågade efter fina tjurar.
Tro fan att telefonkedjan gick varm och hagelbössor plockades fram ur garderober (Plus en del AK-5or av hemvärnsmännen.)

Jobbet fick senareläggas så det på ett möte kunde förklaras för alla i bygden att vi var ärliga fotografer, fast kanske lite konstiga som ville fotografera gamla hus och övergivna åkrar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar